zondag 21 juli 2013

Kiemen

Het is mijn streven om altijd gezond te eten, veel groente, fruit en onbewerkte producten. Naast het moestuinieren ben ik een groot fan van kiemgroenten. Laatst heb ik weer de tijd gevonden om een pot te maken. Ik heb ooit in een enthousiaste bui bij een biowinkel in Duitsland een doosje biologische kiem mix gekocht. Hier zitten 200 gram verschillende kiembonen in, voor ongeveer € 3,95. Hier doe je behoorlijk lang mee.


Je doet 1 a 2 eetlepels van de mix in een grote pot en dekt de pot af met wat horrengaas. Je doet er wat water bij en laat dit 6-8 uur weken. Daarna giet je het water af en zet je de pot schuin op zijn kop neer.


Hierna spoel je het 2 keer per dag, en na een dag of 5 zijn je spruiten klaar. Dan zien ze er ongeveer zo uit.


Deze spruiten zijn heerlijk door de sla en op brood. Ze zitten vol met vitaminen en zijn super gezond.

 

Hier mijn ontbijt van vandaag. Een snee volkoren zuurdesembrood, bestreken met roomkaas, daarop wat kalkoenfilet, komkommer, hüttekase en kiemgroenten. Heerlijk!

10 opmerkingen:

  1. Hallo daar , ik heb je net ontdekt, leuke interessante blog heb je ! Je brood soldaatjes vallen goed in de smaak :) . we proberen hier ook zoveel mogelijk zelfvoorziend te leven...gaat niet zo snel als ik zou willen. We hebben sinds vorig jaar november een aantal zonnepanelen as vrijdag komt daar weer een rijtje bij dan hebben we in totaal 14. Daarnaast hebben we een houtkachel,hout uit ons minibosje, koken we vaak op petroleumstellen en in de winter op de kachel natuurlijk. Dit jaar ook begonnen met de moestuin en die laatste moet volgend jaar echt groter en liefst ook nog een plantenkastje. Ook een van de dromen ,een eigen waterpomp in de tuin en het grijs-water-gebeuren. Zucht , heerlijk zoveel plannen. Zet um op in Duitsland ik volg je op de voet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk, ik wil ook heel graag een kas voor de plantjes. Plannen hier ook genoeg, geld en tijd om ze te realiseren minder. Maar dat geeft niet, houd het spannend :) Leuk dat je mee leest!

      Verwijderen
  2. ik heb maar een heel klein tuintje en wil toch graag een plantenkasje, laatst bracht iemand mij op een idee voor de minituin, neem een oude cavia- of konijnen bak met plastic boven kant en voila een mini kasje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een oud aquarium met deksel doet het ook goed.

      Verwijderen
    2. Handig! Ik heb van die kleine kweekbakjes van de action, die gebruik ik met het voor zaaien. Ik droom van een kas van minimaal 4 bij 6 meter, waar ik in kan lopen :)

      Verwijderen
  3. Weet je of de zaden van kiemgroenten ook in Nederland te krijgen zijn? Duitsland is veel te ver weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hebben ze iig bij een natuurvoedingswinkel wel Tabitha. Diverse soorten.

      Verwijderen
    2. Kiemzaden verkopen ze vaak ook bij het tuincentrum, mocht je geen natuurvoedingswinkel in de buurt hebben.

      Verwijderen
  4. De grootste bezuiniging en het meest groen....? Stop het eten van vlees en vis. Het is ouderwets en veel vervuiling en gewed komt erbij kijken.
    Er zijn heel veel goede alternatieven. Dieren die vegetarisch zijn zijn ook sterker dan de vleeseters, dit geldt ook voor de mens.

    BeantwoordenVerwijderen