zondag 29 september 2013

Boodschappen en menu week 40

Menu

28-Sep   zaterdag Erwtensoep met roggenbrood
29-Sep   zondag Erwtensoep met roggenbrood
30-Sep   maandag Gebakken aardappel met sla en worst
1-Oct   dinsdag Gewokte spruitjes met aardappel en spekjes
2-Oct   woensdag Aardappel, Snijbiet en ei
3-Oct   donderdag Tomaten-groentesoep uit de vriezer
4-Oct   vrijdag Nasi uit de vriezer


Boodschappen
aantal artikel  bedrag   totaal 
0.526 Prei     0.79   0.42
1 Aardappelen 7,5 kg   2.77   2.77
1 Varkensvlees aan bot   1.34   1.34
1 Yoghurt bakje   0.29   0.29
1 Wortelen 2 kg   0.79   0.79
1 Sinaasappelen 2kg   1.99   1.99
0.66 Bananen   0.63   0.42
1 Volk. Zuurdesembrood 1 kg   0.65   0.65
1 Melk vol 1 L   0.65   0.65
1 Melk halfvol 1L   0.59   0.59
1 komkommer   0.29   0.29
1 Bloem 1kg   0.45   0.45
1 Chocoladereep 100gr   0.39   0.39
1 Zoute stokjes 250gr   0.39   0.39
1 statiegeld  -0.25  -0.25
  totaal    11.17

Deze week ben ik iets over mijn budget van € 10,- gegaan. Dit komt mede door de goede aanbiedingen. De aardappelen en wortelen waren zo voordelig dat ik ze niet kon laten liggen. Bovendien had ik de wortelen ook nodig voor de erwtensoep. Ik heb een grote pan erwtensoep gemaakt en daarvan gaan 5 porties in de vriezer, dus dat scheelt later weer.

Ik heb melk en yoghurt meegenomen om zelf yoghurt te maken, helaas is dit niet helemaal gelukt. Hij is niet helemaal 'vol' geworden er zit nog wat wei tussen. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de temperatuur, ik vond het erg lastig om te schatten wanneer de melk nu rond de 40 graden was. Maar het is gelukkig wel eetbaar, en met mijn vlierbessenjam erin heerlijk!

Verder kon ik het niet laten om mijzelf te verwennen met een net sinaasappelen, hoewel het eigenlijk flink op het boodschappenbudget drukt. Het brood was voor de helft van de prijs, omdat het van gisteren was.

Ik heb besloten mij niet te druk te maken over het overschreden budget, het is nu eenmaal niet makkelijk. Bovendien heb ik voorlopig genoeg aardappelen.

20 opmerkingen:

  1. Mooi veel boodschappen voor weinig geld; knap hoe je dat doet!
    Bij aanbiedingen in het groot (b.v. 2 kg wortelen voor 0,80 of 2 flacons wasmiddel voor de prijs van 1) doe ik als volgt:
    Ik heb een apart inkooppotje met 50 euro. Aanbiedingen die ik niet direct nodig heb of wat een te grote hoeveelheid is voor 1 week, koop ik daarvan in voor mijn 'winkeltje' en noteer wat het gekost heeft. Op het moment dat ik bv 1 kg wortelen nodig heb, koop ik die van mijn weekgeld uit mijn winkeltje. Voor die week ben ik dan 40 cent voor die wortelen kwijt. Door die 40 cent dan weer in het aparte inkooppotje te doen, kan ik steeds weer nieuwe aanbiedingen kopen! Met name voor wasmiddelen, shampoo, etc. loont dit zeker. Want je zult altijd zien dat artikelen in de aanbieding zijn als je ze nog niet nodig hebt!
    Lieve groet, Aal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had vroeger altijd een 'boodschappen buffer'. Dat was een vast bedrag extra per maand voor aanbiedingen. Dat bedrag kon ik, indien nodig gebruiken en anders bleef het gewoon staan. Helaas heb ik daar nu geen ruimte meer voor.
      Jouw idee is een beetje vergelijkbaar, het is een leuk idee!
      Ik heb het voordeel dat ik nooit wasmiddelen of shampoo gebruik, dus die 'dure' dingen hoef ik niet te verwachten.
      Toch is bijna 3 euro aan aardappelen een flinke hap uit een budget van 10 euro.

      Verwijderen
  2. Goed ingekocht maar weet je zeker dat je alles binnenkrijgt (vitamines, mineralen etc) wat nodig is voor jouw gezondheid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet elke dag twee stuks fruit en minimaal 200gr groente, ik nuttig dagelijks 150 ml melk en af en toe nog een zuiveltoetje. Daarnaast eet ik veel volkorenbrood. Bij het avondeten heb ik aardappelen, volkorenrijst of volkorenpasta met daarnaast vlees, vis, ei of peulvruchten.
      Het kan natuurlijk altijd beter, maar het lijkt me goed zo.

      Verwijderen
  3. Lijkt mij ook prima, zeker als je het nog aanvult met vlierbessen en andere dingeb uit de natuur. De hazelnoten zijn nu ook goed.en in Duitsland is veel streuobst, gewoon groepjes fruitbomen in een overhoek of berm. Dat doen ze mede uit natuurbeheersoogpunt. Geeft diversiteit. Je mag de appels rapen. Straks kan je bomen planten. Misschien kun je een of 2 walnotenbomen op je terrein zetten. Met ongeveer 10 jaar kan je dan walnoten uit eigen tuin eten. Doen wij ook. Wij wonen nu 32 jaar op deze plek en hebben een pracht notenboom, pruimen,peren en appels. Alleen dit jaar was de pruimenoogst mislukt. Een kersenboom kan ik je ook aanraden. Je kan ook wachten tot maart/april met bomen planten. Wat betreft de yoghurt. Misschien nog niet genoeg melkzuurbacterien, eventueel nog even laten doorgroeien. Een ophopingscultuur heet dat in vaktermen. Heb je echt geen thermometer? Eventueel kan je een koortsthermometer gebruiken. Moet dan wel super brandschoonzijn natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mooie is dat hier al heel veel aangeplant is. Wij hebben een hazelaar en een walnotenboom (nog geen vrucht dit jaar) verschillende appelbomen, pruimenbomen, perenbomen, kersen/morellen, bessenstruiken en een kweepeer. Ik ben eigenlijk erg onder de indruk van wat hier al stond. Wat nu echt moet gebeuren is snoeien, zodat de bomen en struiken het volgend jaar goed doen.

      Ik heb inmiddels van vriend een mooie thermometer te leen gekregen. Dus voor de volgende keer moet dat geen probleem meer zijn. Afwachten dus.

      Verwijderen
    2. Daar heb je dan geluk mee. Het is leuk om straks van je eigen tuin te oogsten. Wat betreft de thermometer. Misschien kun je als in de avond de kachel brandt de thermometer eens op verschillende plaatsen in je kamer zetten. Het is dan wel niet zo'n duidelijke meting als bij een infraroodthermometer,maar je krijgt misschien wel een beeld hoeveel kou overal vandaan komt.

      Verwijderen
    3. Zeker! Wij zijn daar ook erg blij mee! De vorige bewoner had daar zeker al een plan mee, en daar hebben wij nu veel voordeel van!
      Leuk idee met de thermometer, ik zal er eens mee spelen!

      Verwijderen
  4. Door jou weekmenu's ben ik meer gaan nadenken wat we hier eigenlijk allemaal kopen en opeten. Zal het eens bijhouden deze week....wat is overbodig en wat wil ik beslist wel.
    Een thermometer is wel handig om te hebben, niet alleen voor je yoghurt maar ook om te wecken in een grote pan ( hoef je niet direct een weckketel aan te schaffen ) bij de vee en dee kocht ik er eentje voor een tientje.

    liefs grandma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de temperatuur van rond de 40 graden is een badthermometer van de Hema ook heel geschikt. Kosten 3 euro bereik ongeveer tussen de 10 en 60 graden

      Verwijderen
    2. Je kan eventueel ook nog eens andere yoghurt proberen. Die in een halveliter beker. Dat is standyoghurt. Daar zitten vaak meer melkzuurbacterien in

      Verwijderen
    3. Ik heb vorig jaar bij Blokker een oventhermometer gekocht, maar die meet ook lagere temperaturen. Kostte rond de 3 euro.

      Verwijderen
    4. Genoeg opties voor thermometers dus. Vriend heeft nog een mooi meetapparaat hier liggen, deze kan ik mooi gebruiken. Dan hoef ik niks aan te schaffen.
      Ik heb hier in Duitsland moeite om veel verschillende soorten yoghurt te vinden. Het assortiment is heel anders. Ik zal nog eens rondkijken.

      Verwijderen
  5. Als budgetcoach probeer ik de mensen ook bij te brengen dat je alleen echt moet kopen wat je nodig hebt en niet alle aanbiedingen moet aflopen alleen omdat het aanbiedingen zijn. Kost nodeloos extra in een week! Alleen aanbiedingen 1+1 extra is leuk als je net dat op dat moment nodig hebt:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De aardappelen en wortelen zijn niet duur en lang houdbaar. Ze heeft ook al een voorraadje uien.. Mmmmm... Hutspot!

      Verwijderen
    2. Het is een goede tip! Veel mensen kopen zich inderdaad arm aan aanbiedingen die ze niet echt nodig hebben of normaal niet gebruiken. Dan ben je uiteindelijk meer geld kwijt.

      @ Jannie; Dat dacht ik ook al! Hutspot :)

      Verwijderen
  6. Ik vind het werkelijk knap van je! Mag ik vragen wat je op of bij je brood eet? Ik merk dat daar bij ons best veel geld in gaat zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet verschillende dingen op brood: bananenplakjes, komkommerplakjes, honing, honing met tomaat, roggebrood en suiker, saks, magere roomkaas (evt weer met komkommer of sla erbij), schijfjes appel met kaneel en heel veel jam (zelfgemaakt natuurlijk).

      Verwijderen
  7. Ik vind het knap dat je zo'n budget hebt, wij hebben een butget aangesteld van zo'n 50 per week. Maar de heer hier in huis is nog al een grote eter, en met alleen soep red hij het helaas niet. Terwijl ik dit heerlijk vind!

    Dankjewel voor dit inspirerende blogje :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Wat lief.

      Persoonlijk zit ik altijd flink vol na een grote kom erwtensoep, dit is zulke stevige soep dat je lepel recht overeind erin blijft staan. Ik eet er ook nog twee of drie sneeën roggebrood bij. Het vult super!
      En ik moet zeggen ik vind het ook heerlijk! In de winter heb je van die heerlijke soepen, bruine bonensoep vind ik ook zo lekker :)

      Verwijderen