vrijdag 20 september 2013

Koud!

Het is flink kouder aan het worden buiten, en dat is goed te merken binnen. Dit gaat de eerste winter worden in ons nieuwe huis en we zullen moeten accepteren dat wij geen geld hebben om het huis voor te bereiden op de winter.

Het liefst had ik natuurlijk het huis beter geïsoleerd. Er zijn zoveel verbeteringen mogelijk. De muurisolatie moet worden nagekeken, er zou een spouwmuur (of isolatie) moeten komen tussen de schuren en het huis (echt die zit er niet!) en er zou isolatie moeten komen tussen de vloer van de hooizolder en het plafond van een aantal slaapkamers. Het is natuurlijk een groot, oud huis en dat wisten we van tevoren. Toch ben ik nog verrast dat de temperatuur in huis nu al gedaald is naar 15 graden.

Wij hebben besloten dat we er dit jaar niets aan kunnen doen, behalve verantwoord stoken. En accepteren dat we nu eenmaal een hoge gasrekening gaan krijgen. Wij hebben momenteel een voorschot van € 145,- per maand en een verwacht verbruik van 3000m3 gas.

Verantwoord stoken betekend ook dat bepaalde delen van het huis gewoon niet mogen bevriezen, omdat daar leidingen lopen. Tenzij we een manier vinden om die leidingen af te sluiten, maar dat zou ook lastig zijn want dat is de badkamer. In mijn huurhuis maakte ik mij niet zo druk om het effect van mijn niet-stoken, maar dit is ons eigen huis. En de kosten van de schade van bijvoorbeeld kapotte leidingen (in de muur weggewerkt) is groter dan de rekening van het energiebedrijf.

Dit model houtkachel staat in onze woonkamer

Wij hebben een groot voordeel en dat is de houtkachel en het feit dat de vorige bewoner meerdere kub's droog brandhout heeft achtergelaten. Daarmee kunnen we hopelijk het gasverbruik wat drukken. Wij zijn vorig weekend al begonnen met houthakken, en daar zullen wij dit weekend weer wat tijd aan moeten besteden. Het is erg gezellig en gezond werk, gratis lichaamsbeweging zullen we maar zeggen.

Zodra we de financiële ruimte hebben gaan we sparen voor de verbeteringen aan het huis, tot die tijd zullen we er het beste van moeten maken. En ondanks dat ik gek ben op de winter, hoop ik toch dat dit niet zo'n hele strenge wordt.

54 opmerkingen:

  1. Gezellige kachel! Ik hoorde zeggen dat je van hout hakken twee keer warm wordt: bij het hakken en later bij het stoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier word het ook al echt kouder, tot nu toe is het me gelukt om de kachel uit te laten. Helaas vond meneer het twee keer te koud, 1 keer had hij de kachel op 20 graden gezet... en de andere keer had ik hem op 18 gezet. Vond dat immers wel warm zat.

    Ik probeer dit jaar ook zuiniger aan te doen, deuren dicht houden, tochtstrip zijn aangebracht misschien dat ik nog zo'n grote knuffel brij/haak voor bij de deur in de woonkamer (wij hebben een deur naar buiten toe in de woonkamer, hier zit een gordijn voor maar toch blijft deze koud)

    Ik ben heel benieuwt hoe het bij jullie vergaat. een houtkachel lijkt me echt heerlijk. Helaas kan dit bij ons niet omdat we een appartement wonen. Nadeel hier is ook dat de woonkamer lager is dan de rest van het huis dus de warmte stijgt op.

    Stiekem ben ik wel een beetje jaloers hoor hoe jullie het nu doen. Vind knap en heel leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil ook nog een gordijn voor de voordeur, omdat deze van glas is. Wij hebben natuurlijk ook het probleem dat warmte stijgt, wij hebben wel een plafondventilator met winterstand deze gaan we nog uitproberen. Het zou veel moeten schelen. Daarnaast heeft onze woonkamer een deur, dat scheelt iets.

      Wat lief! Fijn dat je het leuk vind om mee te lezen!

      Verwijderen
  3. Let vooral op leidingen in een buitenmuur. Als op zo'n muur een flinke wind staat,moet je iets harder stoken,om bevriezing te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is hier inderdaad het probleem. Waarschijnlijk zitten er leidingen in een muur die direct in de (onverwarmde) schuren grenst, aan de noordkant van het huis. Hier zullen we flink voor moeten stoken.

      Ik overweeg de kraan gewoon te laten druppen/stromen en het water op te vangen. Dan bevriest het zeker niet. Maar daar moet ik nog goed over na denken.

      Verwijderen
  4. Hier ook een oude boerderij met nog veel te doen op het gebied van isolatie. In onze woonkamer is het ook nog maar net iets meer dan 15 graden. We hebben daar wel een jaar geleden een nieuw dak op gelegd, met nieuwe isolatie. Dat merken we vooral als we gaan stoken. De warmte vliegt niet meer door het dak naar buiten. In de keuken is het op het moment 19 graden, dat komt doordat daar nu een rollade staat te pruttelen op een driepitspetroleumstel... :-) Dat braadt goedkoper dan op de inductieplaat en het geeft meteen warmte. Ik vind het trouwens heerlijk om met je mee te lezen. Ook over de koelkast. Mijn stokpaardje. Bij ons gaat -ie dit weekend uit. Onze koude kast is inmiddels koud genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben geluk dat dit huis een nieuw dak heeft, dat is ongeveer drie jaar geleden vervangen. Het ziet er naar uit dat daarbij ook redelijke isolatie is aangebracht.
      Het grappige is dat wij wel dubbele beglazing hebben. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waar de kou precies vandaan komt, maar ik verwacht dat het komt door de schuren die direct aan het huis zitten.

      Ja dat petroleumstel dat werkt lekker dubbel zo :) Ik heb vandaag brood gebakken en dat maakte de keuken ook lekker een stuk warmer!

      Wat leuk dat jij mijn blog graag leest, ik ben al jaren fan van je :) Ik ben helemaal vereerd!

      Leuk dat de koelkast weer uit kan! Dat scheelt weer!

      Verwijderen
  5. Je kan misschien wat noodisolatie doen met goedkoop materiaal als oude kranten en vloerkleden. Hebben wij vroeger in ons oude boerenarbeidershuisje ook gedaan. Op het plafond/ vloer van de hooizolder bijv. proppen oude kranten met een kleed erover. Of stro op de vloer van de hooizolder.misschien zijn er nog oplossingen voor de muren van de schuur. Kan je er niet wat pakken stro tegenaan zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben juist de stro weggehaald op last van de verzekering. De premie word daardoor enorm verlaagd. De stro verhoogd natuurlijk het brandgevaar.

      Ik zit nog te kijken naar tweedehands bouwmaterialen, en dan met name isolatie materiaal. Maar ik heb nog niks kunnen vinden. Bovendien kan ik ook niks uitgeven totdat ik werk heb. Financieel hebben we echt geen enkele ruimte.

      Verwijderen
  6. Je kan ook eens een kijkje nemen op de site vaN baubiologie.at . Zij werken ook met strobalen en er staat nog veel meer aardigs op de site

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zoeken op google met: bauen strohballen

      Verwijderen
    2. Ik zal eens kijken. Ik ben een groot voorstander van het bouwen met stro, de isolatiewaarde is enorm.
      Waarschijnlijk zou het voor de verzekering geen probleem zijn als het vermengd is als bouwmateriaal met leem enz.

      Verwijderen
  7. En natuurlijk elk kiertje dichtmaken met tochstrips. Dat hoeft niet veel te kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Helaas kan ik hier nog niet echt de oorsprong van de kou vinden. Wij hebben zelfs dubbele beglazing, dus in dat opzicht niet ouderwets. Ik denk echt dat het komt omdat de muur van ons huis die in contact staat met de schuren gewoon een enkele muur is.
      Ik kan zo geen kiertjes vinden.

      Verwijderen
  8. Ik hoop ook op niet zo'n strenge winter, goedkoper en ik ben niet zo van de kou.
    Ik zat ook al te denken aan alternatieve vormen van isolatie aan de buizen zoals hierboven al genoemd is.
    Verder dacht ik aan het creëren van een kleinere leefruimte, een soort van 'winterruimte' mbv kleden á la Low Impactman uit Belgie.
    Als je daar meer over wilt weten zul je even moeten zoeken op zijn blog www.lowimpactman.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zeker bekend met low impactman! Wij hebben het voordeel dat de woonkamer waar de kachel staat, op dit moment ook onze slaapkamer is. En die kamer heeft ook een deur. Dus deze kleine leefruimte is goed warm te houden. Helaas zullen we toch moeten voorkomen dat de leidingen elders bevriezen, en daarvoor moeten we stoken.

      Verwijderen
  9. Op marktplaats worden wel restpartijen steenwol e.d aangeboden. Voor ongeveer 3 euro per vierkante meter kun je je schuurmuur isoleren. Dat moet toch te doen zijn. Het bespaart je veel. Je gezaagde stookhout kan je ook tegen een koude muur aanzetten( wel afdekken natuurlijk). Het gaat bij isolatie om het dichten van kieren en koudelekken en het opbouwen van luchtvasthoudende lagen. Verder we om het vocht denken. Een muur moet nog wel kunnen ademen, maar mag geen water doorlaten. Het is net als met kleding. Als je de principes kent kun je eerst wel het hoognoodzakelijke doen met een beperkt budget

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook al zitten kijken op marktplaats. Ik heb nog niet iets in de buurt kunnen vinden, maar ik blijf gewoon zoeken. Bedankt voor het meedenken en de goede tips!

      Verwijderen
  10. Zo zonde een cent besparen op wc-papier en de winter stoken voor de kat zijn viool:(

    3000M3 gas daar doen wij 6 jaar mee met 6 man en nee wij hebben geen stinkende ongezonde houtkachel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet dat nou zo?? Niet echt netjes op anoniem zo'n negatieve reactie neer te zetten...

      Verwijderen
    2. Nou is niet als negatief bedoeld ik vindt het echt zonde.

      Mvg Nadasurf

      Verwijderen
    3. Het is ook zonde! Ben ik helemaal met je eens. Ik heb nog nooit zo'n hoog verbruik gehad. En het is ook niet zeker of ik dat verbruik ga halen, maar ik moet wel realistisch zijn. Het kan goed dat het waarheid wordt.

      Ons huis is groot, 200m2 oppervlak. En het feit dat de muur naar de schuren een simpele enkele muur is dat maakt het koud. Daarnaast hebben wij geen ervaring met dit huis.

      Ik ga mijn best doen om zo zuinig mogelijk te stoken, wie weet valt het mee. Maar ik bereid mij voor op het ergste :)

      Verwijderen
  11. Wij hebben al veel geïsoleerd. Fijn gevoel! Heeft veel gekost, maar we hopen er nog heel lang profijt van te hebben. In financieel opzicht en vooral ook in behaaglijkheid. Dat is ook wat waard! Ik stook nog niet, al is het niet meer echt lekker in huis. Nog even wachten tot de temperatuur weer iets stijgt, de aankomende dagen. Zo stellen we het steeds weer een dagje (of meer) uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik begrijpen! Het is ook mijn wens om een goed isoleerde woning te hebben, volgens mij is het elke cent waard!
      Helaas heb ik op dit moment geen cent te besteden :D
      Maar dat komt later wel, het is toch een meerjarenplan.

      Verwijderen
  12. Met behangersplakband kun je ook goed kiertjes dichtmaken. Ramen kun je 'dubbel' maken door er doorzichtig plastic (bv van dat plastic voor over je meubels bij het schilderen) voor te plakken met behangersplakband.

    Als je wat meer geld hebt, kun je eens per jaar bij Aldi speciaal raamisolatieplastic kopen. Dat plak je met dubbelzijdig plakband (bijgeleverd) aan de kozijnen vast, na 24 uur verwarm je dat met een föhn waardoor het strak trekt. Dan zie je het bijna niet meer, maar isoleert het erg goed.

    Met gordijnen en dekens kun je ook heel veel isoleren: over een touw voor de deuren, etc.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat folie klinkt interessant, alle beetjes helpen!
      Wij hebben wel al dubbelglas, dus dat scheelt. Al kan het altijd beter natuurlijk :)

      Ik heb in elk geval altijd een lekkere dikke deken om mijzelf te isoleren :) Ik wil nog een lekker dik gordijn voor de voordeur, dat zal zeker nog wat schelen!

      Verwijderen
  13. Jammer, dat er een anoniem is die zulke, in mijn ogen, negatieve berichtjes plaatst. Ik neem mijn petje voor je af en heb respect voor de manier waarop je besparingen wilt creeren, hoewel sommige dingen ook voor mij een brug te ver zouden zijn (toiletpapier), maar ik vind het wel goed dat je daarover blogt, omdat ik door jouw blogjes wel anders tegen sommige dingen aan ga kijken.Goed weekend en sterkte met het hakken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is daar jammer aan? eerder mijn complimenten gemaakt over het stroomverbruik maar 3000M3 gasverbruik vindt ik echt zonde en gaat er bij mij niet in en zal ook nooit gebeuren en dan kun je paar centen besparen op wc papier of geen koelkast aan,maar dat gasverbruik is echt bizar hoog.

      Nadasurf

      Verwijderen
    2. Fijn dat je het niet negatief bedoeld hebt, ik las het zo, vooral omdat je het over een ongezonde stinkende houtkachel had.

      Verwijderen
    3. O zo... Dat houtstoken wordt vaak als gezellig en romantisch gezien maar die vaak ongezonde lucht komt ook in de woning terecht en die fijn stoffen zijn zeer schadelijk voor de mens.

      Daarbij wordt het vaak vergeleken als goedkoop alternatief van zuinig stoken maar dat is het niet.

      Verwijderen
    4. Tja houtstoken is natuurlijk niet ideaal. Als het aan mij ligt komt hier t.z.t. een zelfgemaakte rocketstove met leemwand. Helaas is het huis nog niet af, en zal het voorlopig ook niet af zijn. Voorlopig is het roeien met de riemen die we hebben. En dan ben ik erg blij met de houtkachel, want het houd mij warm terwijl de verwarming nog niet aan hoeft.

      Verwijderen
  14. Hallo ook ik lees graag met je mee en geniet
    van je blogjes.
    De negatieve blog van anoniem moet je maar
    niets van aan trekken zulke mensen heb je
    altijd en overal
    Je moet maar zo denken de meeste eigenlijk
    allemaal reageren positief toch ondanks dat ze zelf de dingen anders doen groetjes Esmiralda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je compliment! Leuk dat je graag meeleest. Ik vind het leuk dat iedereen reageert, ook al is niet iedereen het altijd met mij eens :)
      Het helpt mij ook om andere kanten te zien en inspiratie op te doen. En anders zou het maar saai worden :)

      Verwijderen
  15. Ik vind het eigenlijk best wel jammer dat je met je huurhuis blijkbaar minder zorg droeg voor de leidingen dan in je eigen huis. Als ik het zo lees is het niet moeilijk dat huur steeds maar duurder wordt!

    Mvg,
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het in mijn huurhuis eigenlijk heel jammer dat de verhuurder geen zorg droeg voor een degelijke verwarmingsinstallatie waardoor ik voor een appartement van 35m2 een rekening van ruim € 90,- per maand aan stadsverwarming betaalde (met zuinig stoken)!

      Na dat eerste jaar heb ik de verwarming niet meer aangedaan, omdat zij de installatie niet wilde aanpassen.
      Er zit dus wel wat meer achter ;)

      Verwijderen
  16. Wil iedereeen die een opmerking wil maken over vervuilende houtkachels hier even gaan kijken http://www.clubgreen.nl/vraag/Houtkachel.html voor dat ze iets gaan typen (oftewel zomaar wat beweren).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Feit blijft ze zijn vervuilender dan een zuinige Hr-ketel en zeer gevaarlijke fijnstof produceert.

      Verwijderen
    2. Ter info:
      Het stoken van een houtkachel is toch een belangrijke bron van fijn stof?

      Fijn stof komt in vele soorten en maten voor in Nederland. Het is een verzamelbegrip van in de lucht zwevende deeltjes die variëren in grootte van minder dan 0,1 micrometer tot 10 micrometer. De bron en daarmee de samenstelling van de fijn stof deeltjes bepaalt de toxiciteit ervan. Zo heeft ca. 55% van de hoeveelheid fijn stof in Nederland een natuurlijke herkomst, namelijk de zee. De toxiciteit hiervan is te verwaarlozen. Het overige fijn stof is afkomstig van een grote verscheidenheid aan bronnen zoals: bouwstof, landbouw, uitlaatgassen van het verkeer, de industrie en inderdaad ook houtkachels.

      De schadelijkheid van fijn stof uit diesel motoren is ca. 5 maal hoger dan fijn stof afkomstig van houtstook. Van de totale hoeveelheid fijn stof in Nederland wordt ca. 3,7% geëmitteerd door houtkachels, waarbij het overgrote deel (ca. 90%) afkomstig van kachels die ouder zijn dan 10 jaar. De huidige generatie houtkachels heeft – indien op de juiste wijze gestookt – een zeer lage fijn stof emissie die voldoet aan de meest strenge eisen die op dit gebied in sommige Europese landen bestaan. Indien er dus gesproken wordt over houtkachels als een belangrijke bron van fijn stof dan past de nuance dat de ca 3,7% van alle fijnstof die er in de lucht is vooral veroorzaakt wordt door verouderde toestellen.

      Verwijderen
    3. Leuk dat vergelijk met een dieselmotor maar dat hou je ook geen 5 minuten vol in je woonkamer.

      En het juist die die fijnstoffen die ook in je huiskamer komen en zeer ongezond zijn.

      Verwijderen
    4. Hier staat te lezen dat de uitstoot van een houtkachel vergelijkbaar is van een dieselmotor zonder roetfilter.

      http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_iv_4874/Milieuvervuiler-houtkachel

      Verwijderen
    5. Bij de link die je doorgeeft wordt ook duidelijk aangegeven dat de uitstoot enorm kan verschillen afhankelijk van wat men verbrand en hoe goed het verbrand. Daarnaast is het grote probleem in het filmpje dat er veel hout gestookt wordt in een dichtbevolkte woonwijk.
      Wij hebben bijna geen naaste buren, dus een dichte concentratie zal hier buiten nooit ontstaan.

      Daarnaast branden wij alleen schoon en droog dennen en eikenhout. Bovendien is onze kachel en installatie goedgekeurd door schoorsteelveger en zit er ook een na-verbranding in. Hier in Duitsland zijn er ook meer regels voor dit soort dingen.

      Verwijderen
  17. Wat een heerlijke kachel! Heb helaas een huurhuis, dus kan zoiets niet aanschaffen. Is die 3000M een schatting of heb je berekend dat je dat gaat verbruiken? Ik weet natuurlijk niet hoe het in Duitsland zit met de energie-aanbieders, maar vaak lees ik dat je een schatting krijgt op basis van de voorgaande bewoners.
    Ik schat in dat jullie zuiniger zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is inderdaad een schatting op basis van de grootte van het huis, hoeveel het echt wordt is niet zeker.
      Ik hoop ook dat we zuiniger zijn!

      Verwijderen
  18. Er stond een reactie van mij 2 keer op, vandaar de verwijdering. Onder mijn caravan in Duitsland heb ik een aantal vuilniszakken geplakt met ductape, die gevuld zijn met allerhande proppen. Krantenpapier, plasticzakken restjes steenwol etc. De zakken zijn als een kussen van ongeveer 15 cm dik. Dat zou je kunnen doen op de zoldervloer en je kan ze ook tegen de schuurmuur plakken. Maar het is niet ademend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoiets heb ik ook overwogen met de zakken van het plastic afval, om deze als isolatie te gebruiken. Maar het punt is dat als er brand uitbreekt dat je dan veel giftige rook zou krijgen. Ik weet het niet zo goed wat de gevolgen zouden zijn dan.

      Verwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij waren vanmiddag bij Multi-Süd in Leer. Daar vroegen ze (ik meen bij de Kebab-afd.) een afwashulp. Mss. iets voor jou tijdelijk ?
    Groetjes, Siek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief dat je aan me denkt! Voorlopig zit ik nog te wachten op de uitkomst van mijn laatste sollicitatie. Als ik daarvoor afgewezen word krijg ik namelijk een cursus zakelijk Duits, en stiekem wil ik dat heel graag. Maar aangezien die cursus voltijd is kan ik dan niet nu werk hebben, tenzij ik een heel goed aanbod krijg.
      Aangezien ik tijdens de cursus een uitkering krijg heb ik ook minder zorgen. Daarna is de kans op een goede baan hier in Duitsland goed! :)

      Verwijderen
  21. Er bestaat zoiets als thermalint wat het bevriezen van leidingen voorkomt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! Ik heb het even gegoogled maar het ziet er naar uit dat je daarvoor bij de leidingen moet kunnen. Helaas zitten de betreffende leidingen in de muur en vloer weggewerkt ( ik heb het ook niet verzonnen).
      Volgens mij gaat het dan helaas niet op.

      Verwijderen
  22. Mooi kachel! Ziet er heel gezellig uit. Zou ik ook wel willen! Maar helaas: huurwoning/appartement.
    Ik hoop dat het jullie goed warm gaat houden deze herfst/winter. En tochtstrips en dikke gordijnen doen ook altijd goed hun werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezellig is het zeker! En bij de kachel is het ook lekker warm :)
      Ik hoop ook dat het meevalt deze winter, en als we kleine verbeteringen kunnen doorvoeren zullen we dat natuurlijk zeker doen!

      Verwijderen