woensdag 20 augustus 2014

De Begroting

Meer dan een jaar geleden schreef ik over onze verwachtte begroting in het nieuwe huis, dat was toen wij er nog niet woonden. Die begroting maakte ik om een idee te krijgen van de kosten en of het haalbaar was. Inmiddels zijn wij ruim een jaar verder, en er is veel gebeurd en veranderd! Het spaargeld wat wij toen nog hadden is langzaam maar zeker opgegaan aan het levensonderhoud in onze werkloze periode. Maar hoe ziet de begroting er nu uit? Ik ga het met jullie delen!
Er is natuurlijk niets leukers dan meekijken in andermans huishoudboekje.


Hypotheek
Deze uitgavepost zal nooit veranderen, totdat hij verdwijnt. Onze hypotheek is een annuïteit en het bedrag staat dus vast, extra aflossen verkort alleen de looptijd.

Familiebank lening
Per 25 mei is deze lening afgelost. Wij hadden het geld op de spaarrekening kunnen laten/zetten, maar wij vinden het fijner om schuldenvrij te zijn. Bovendien creëert het een extra ruimte in onze begroting.

Elektra
Op dit moment betalen wij nog € 40,- per maand, ik verwacht dat het nieuw maandbedrag vanaf eind 2014 op € 30,- per maand zal komen. Waarschijnlijk nog lager als de zonnepanelen geplaatst zijn, maar dat is nog niet aan de orde.

Gas
Tja, een doorn in het ook natuurlijk. Maar het is een meerjarenplan, en er liggen plannen om het huis en de installatie goed aan te pakken. Dit kunnen wij pas doen nadat wij hiervoor gespaard hebben, ik verwacht dit pas op zijn vroegst in 2015.

Water
Hier in Duitsland heb je geen waterschapsbelasting, dat scheelt veel. Hoewel wij naar mijn zin nog te veel water verbruiken, samen ergens rond de 60m3 per jaar. Maar het is nu eenmaal heel goedkoop.

Zorgverzekering en Eigen risico
Zoals eerder geschreven gaat dit heel anders in Duitsland. Omdat de premie van ons loon word ingehouden en er geen eigen risico is staan deze posten op nul. Het is wel zo dat wij een spaarpotje aanleggen van € 1500,- voor zorgkosten, hier zijn wij nu mee bezig.

Inboedel, aansprakelijkheid en opstalverzekering
Al met al had ik deze premies iets ruim ingeschat vooraf, het valt dus wat mee. Wij betalen deze verzekeringen per jaar, ik zet hiervoor maandelijks geld opzij op de spaarrekening.

Gemeentebelasting en OZB
Tja, dit bedrag had ik echt niet zo laag verwacht. De gemeentebelasting bestaat uit € 6,69 per maand, dit zijn de kosten voor onze grijze container. De overige € 11,06 is de belasting voor ons huis en grondstuk.

Internet, vaste lijn en mobiele telefoon
Voor het internet en de vaste lijn betalen wij per maand € 25,- hier valt eigenlijk niet veel op te bezuinigen. De mobiele telefoon valt zeker op te bezuinigen. Ik heb inmiddels geen Nederlands abonnement meer, Maarten nog tot eind augustus. De kosten hiervoor komen nu nog tussen de € 15,- en € 20 per maand uit. Daarna werken wij met pre-paid en een skype abonnement, ik verwacht het bedrag begin september te verlagen naar ongeveer € 7,50 per maand.

Reiskosten
Hieronder vallen de kosten voor brandstof van de ritten naar het werk, maar ook alle privé ritten. Vooral doordat wij nu werken vallen deze kosten hoger uit, waarschijnlijk komen de woon-werk ritten op ongeveer € 100,- per maand uit. Voor privé ritten reserveer ik € 50,- per maand, dit is voornamelijk voor ritten naar Nederland. Het is wel zo dat wij de kosten voor woon-werk verkeer kunnen aftrekken van de belasting.

Boodschappen/huishoudgeld
Sinds onze 'armere' periode is ons huishoudgeld omlaag gegaan, en dat is eigenlijk zo gebleven. Waarom meer uitgeven als het niet hoeft? Onder het huishoudgeld valt: kerst geld, leuke dingen potje, kleding, cadeaus en boodschappen.

Zakgeld
Deze post is erg hoog, mede omdat ik besloten heb mijzelf ook zakgeld te geven. Het is € 175,- per persoon. Ik zelf spaar het geld op, omdat ik nog niet weet wat ik er mee wil doen. Maarten vind het fijn om geld te hebben ter besteding, hij is niet zo vrekkig als ik. Met ingang van volgend jaar gaan wij dit bedrag te verlagen.

Sparen
Dit bedrag is enorm hoog geworden! Hoewel het niet allemaal zuiver spaargeld is.
  • Een bedrag van € 116,- per maand is reserveringsgeld voor verschillende potjes, waaronder autokosten, kosten ter vervanging van glas/ruiten, fietskosten, huisdierkosten.
  • Zoals eerder aangegeven gaat hiervan ook een deel in het potje 'reservering zorgkosten' om deze op de gewenste € 1500,- te krijgen.
  • Vervolgens word een deel van het spaargeld in pot voor huis onderhoud gestopt.
  • Daarna wordt een deel in de algemene buffer gestopt, dit is het 'echte' spaargeld.
Per januari 2015 komt er ook een potje voor extra aflossingen op de hypotheek, dit komt dan uit dit budget.

Overige uitgaven
Is op dit moment niet begroot, dus geen afwijking. Per 2015 staat hier standaard een reservering van € 50,- in de begroting.

Bankrekeningkosten
Wij hebben een gezamenlijke Nederlandse rekening en een gezamenlijke Duitse rekening. Daarnaast heeft vriend een eigen Nederlandse rekening. De hogere kosten komt doordat de Nederlandse rekening de tarieven heeft verhoogd.

Inkomen
Deze maand is de eerste keer dat wij dit volledige bedrag krijgen. In de afgelopen maand kreeg ik nog minder omdat ik slechts 3 weken gewerkt had, vanaf deze maand krijgen wij beiden voor een volledige maand salaris. Het bedrag komt goed overeen met de schatting.

Conclusie: Alles bij elkaar is de situatie echt enorm veranderd! Hoewel wij hier minder verdienen dan dat wij in Nederland deden komen wij toch nog heel gunstig uit. En nu wij allebei werk hebben kunnen wij goed rond komen, gelukkig maar! Ook al ziet de begroting er nu positief uit, toch moeten wij voorzichtig blijven. Het is belangrijk dat wij eerst ons spaargeld weer op een juist niveau brengen!

6 opmerkingen:

  1. Wow, super. En maar 600 euro aan hypotheek voor jullie gave huis. Fijn dat je ons inzage geeft in jullie huishoudboekje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind € 600,- eigenlijk nog heel veel, ik heb in de laatste periode echt een aantal keer bedacht dat ik het lager had moeten zetten. Gelukkig is het momenteel weer goed in verhouding met ons loon, en met dit bedrag zijn we in 15 jaar klaar met afbetalen (uitgaande van geen extra aflossingen).

      Verwijderen
  2. Wat een mooie lijst, toch leuk om te zien dat je sommige dingen totaal fout had (in jouw voordeel) en andere juist goed had berekend :)

    Ik ben benieuwt hoe het er eind 2015 er uit ziet :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik een post moet schatten dan doe ik dat altijd bewust wat hoog. Achteraf gezien heb ik heel erg naar de Nederlandse situatie gekeken, een aantal dingen zijn gewoon heel anders hier.

      Verwijderen
  3. Ziet eruit als een prima begroting! Niet te beknibbelend maar zeker ook niet over de balk gooien...

    BeantwoordenVerwijderen