zaterdag 23 augustus 2014

Recept: Hartige taart met courgette en ui


Ik ben gek op hartige taart, maar ik vroeg mij oprecht af of er ook lekkere veganistische recepten zouden zijn. Meestal maak je een hartige taart toch met een saus van ei en melk. Toen stuitte ik op dit recept op een Duitse website, en aangezien ik courgettes in overvloed heb besloot ik het te proberen.

Ten eerste, het is een heel gezond gerecht. Het deeg is volkoren, en een soort brooddeeg in plaats van bladerdeeg wat normaal veel gebruikt wordt. Daarnaast gaan er verschillende groenten, noten en verse kruiden in. En ik moet zeggen, hij is heerlijk! Het is een van de lekkerste hartige taarten die ik ooit gegeten heb! Daarnaast is hij ook nog bijzonder decoratief, ik kan hem van harte aanbevelen!

Ingrediënten (ø 26 cm)

Het deeg:
150 gram Dinkel-volkorenmeel
1 El lijnzaad
2 El walnoot
1 Tl zout
2 El olijfolie
1/2 Tl vers gemalen zwarte peper
60 ml water

Het beleg:
1 middelgrote gele courgette (ong. 300gr)
2 middelgrote rode uien

Saus:
100 gram cashewnoten
2 El Edelgistvlokken
1 Tl zout
1 TL Witte wijn azijn
Verse kruiden, rozemarijn, oregano, tijm, basilicum
200 ml water 

Bereidingswijze:
Maal de walnoten en het lijnzaad en meng het met de andere droge ingrediënten. Voeg de olie en het water toe en meng het tot een glad deeg, voeg eventueel wat extra water toe indien nodig. Zet het deeg aan de kant en verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd ondertussen de courgette en de uien in plakken van een have cm dik. Rol het deeg uit en bekleed de (ingevette) springvorm, laat de deegranden 2 cm opstaan. Bak het deeg 7 minuten voor. Maak ondertussen de saus. Maal de ingrediënten samen in een keukenmachine.  Voeg nu alles samen. Giet de saus in de voorgebakken deegbak. Leg hierover de plakken courgette en ui in een mooi patroontje. Bak de taart af in 45 minuten in het midden van de oven.

1 opmerking: