maandag 1 september 2014

Vermoeidheid, drukte en prioriteiten

Ik ben moe, erg moe. De laatste tijd zijn wij zo druk hier. Naast het voltijd werken heb ik ook deeltijd in de keuken geslaafd, en hier veel groente ingemaakt. Elk weekend is volgepakt met klusjes, de was, de afwas, (vooruit)koken, schoonmaken, inmaken van augurken, en courgettes, brood bakken, jam maken, aanmaaklimonade maken. Eerlijk gezegd kijk ik een beetje uit naar de winter, en de rust die daarbij komt.

Veel dingen laat ik gewoon versloffen, zoals het poetsen. Nu is dat sowieso niet mijn hobby, maar ik moet toegeven dat ik al drie of vier weken niet stofgezogen heb. Zelfs stoffen heb ik niet gedaan! Inmiddels begint het wel een beetje te storen, maar het staat nu eenmaal niet hoog op mijn lijstje.

Ik heb voor mijzelf een volgorde van hoe belangrijk ik dingen vind. Op de eerste plaats staat ontspanning en slaap dit wordt op de voet gevolgd door gezond en lekker eten. Daarna volgt het verwerken van het geoogste groente en fruit, en zorgen dat ik schone kleding heb om aan te trekken. Mocht ik daarna nog tijd over heb dan sla ik aan het poetsen. Helaas is dat nog niet voorgekomen.

Maar afgelopen weekend hebben wij samen het dak afgemaakt, en daar hebben wij heel hard aan gewerkt. Maar nu is dat ook klaar en kan Maarten verder met de volgende stappen. Dus nu is het plan dat ik volgend weekend het huis wel ga poetsen, dus er zit schot in de zaak.

13 opmerkingen:

  1. Misschien nadenken om het schoonmaken samen te doen, met z'n tweeën gaat het sneller en het is ook gezelliger. Je helpt ook met klussen en het huishouden is al heel lang niet alleen de verantwoordelijk van de vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms ben je moe en dan ben je ook echt moe!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij is opruimen en schoonmaken ok prioriteit 101 :) meestal maak ik schoon maar soms met ze tweeën dat gaat echt snel! Hij stofzuigd en ik dweil erachter aan. Enz dan is het zo gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kuis altijd als mijn man gaan werken is want als hij 'helpt' dan duurt het veel langer of als ik het alleen doe. Hij werkt ook niet zo grondig of ik : stofzuigt niet onder zetels en kasten, hoekjes worden vergeten, plinten niet afgekuist,...Hij heeft één keer vensters gewassen om me te verrassen toen ik een dag thuiskwam nadat ik bij mijn moeder gaan helpen was. Sinds hij de vensters gewassen heeft, heb ik op alle ramen krassen in alle mogelijke richtingen.... Heel mooi en decoratief als de zon op de ramen zit want dan werken die krassen als een prisma en zie je alle kleuren van de regenboog. Tijdens het ramen lappen, had hij zijn spons een paar keer laten vallen waardoor er wellicht wat zand, gruis of kleine steentjes aan de spons hingen en die zorgden voor de krassen op de ramen. Jammer maar niets aan te doen. Dweil ik als hij thuis is, dan moet hij altijd wel eens over de natte vloer om boven iets te halen of om naar het toilet te gaan.....

    Ik haat op sommige momenten het oogstseizoen omdat ik heel veel tijd steek in het plukken en klaarmaken van de groenten voor de diepvriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Probeer toch voldoende rust te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed van je dat je jezelf niet over de kop werkt en ook nog eens "even" gaat poetsen...
    Lekker bijslapen en uitrusten. En misschien het schoonmaken in stapjes doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar! Schoonmaken is ook niet mijn grootste hobby, maar ik merk wel dat als ik echt de tijd neem, dat het ook op een bepaalde manier rustgevend werkt als het schoon is. En het schoonmaken op zich ook wel, maar dan blijven er nog steeds dingen die ik liever niet doe. Echt schrobben kan ik bijvoorbeeld het beste als ik boos of verdrietig ben, maar dat wek ik ook liever niet op om dat te gaan doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb je wel eens gedacht aan speedcleaning? Ik gebruik dat. Het betekent dat ik in een kwartier een kamer netjes kan hebben. Omdat ik een wekkertje zet, weet ik ook dat ik een beperkte tijd bezig hoef te zijn met die kamer. Je kunt boeken krijgen over speadcleaning, maar er staan ook voorbeelden op Youtube.
    En daarbij dit: onze huizen zijn vaak vele malen schoner dan een paar generaties geleden. En die mensen leefden ook gewoon. Een mooi dak is volgens mij een geweldig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Plan voor volgend weekend een lui dagdeel in. Een ochtendje of middag geen moet-dingen. Op die manier ontspannen plan ik elk weekend omdat ik anders mijn rust niet neem.
    Die moet-dingen die blijven toch wel liggen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Probeer minimaal op zondag je dag rustig te houden en tijd te nemen voor rust en ontspanning. Dan bijv niet langer dan een paaruur klusjes. Misschien kan je volgend jaar in deze tijd 2 weken vakantie opnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Om gezond (geestelijk en lichamelijk) te blijven moet je niet alleen gezond eten maar ook af en toe echt ontspannen en bijv. 's een poosje niets doen. Inplannen dus, zo'n uurtje voor jezelf!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Joh gezond blijven is het belangrijkste en dat kan niet zonder rust. Maar rustig en gestaag een poetsklusje doen kan ook heel ontspannend en motiverend werken. Kwartiertje per keer, verstand op nul, muziekje op en poetsen maar. Uit je hoofd in je lijf.....en dan als beloning een lekker bakkie in de zon. Wel eens bij Flylady op bezoek geweest? http://www.flylady.net/ Zeker eens gaan kijken! Haar motto is "You are not behind! I don't want you to try to catch up; I just want you to jump in where we are. O.K.?" Als je een beetje door het Amerikaanse heen kan kijken, kun je er een hoop aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben ook niet zo'n schoonmaakmiep en ga vaak pas aan de slag als het me echt gaat storen. Daarnaast, met kinderen die in één streep vanuit de zandbak naar binnen lopen en daarbij "vergeten" de laarzen uit te doen...lijk ik het soms voor niks te doen allemaal. Het wonen op een boerderij heeft z'n voor- en nadelen.
    En weet je wat. Het is mijn (ons) huis, ik moet er wonen, mensen komen voor ons op visite en niet voor mijn schone huis. Hebben ze er last van? "Kijk eens, hier is de stofzuiger!"

    BeantwoordenVerwijderen