woensdag 1 oktober 2014

5 goedkope, gezonde en lekkere wereldmaaltijden

 

1. wraps met vulling en sla

Wraps zijn altijd lekker en makkelijk eten, hoewel kant en klare wraps flink prijzig zijn. Zelf wraps maken kost slechts een fractie van de prijs en het is eigenlijk heel simpel. Maak een deeg van 200 gram volkorenmeel (of bloem), een eetlepels olie, 125 milliliter water en een snufje zout. Verdeel het deeg in 6 bolletjes en rol deze uit tot pannenkoekformaat. Bak ze in een hete en droge koekenpan tot ze aan beide zijden goudbruin zijn.

Maak nu een lekkere vulling van bonen en groente
Fruit in een pan een gesneden uitje en wat knoflook, voeg een gesneden paprika en champignons (evt. uit blik) toe. Als het gaar is voeg je nog een blikje mais, en een blik bonen naar keus toe. Of je nu kapucijners, witte bonen, kidneybonen of bruine bonen neemt, het is altijd lekker. Gedroogde bonen kopen en deze voorkoken is nog goedkoper natuurlijk. Voeg een blikje tomatenpuree en wat water toe en nu alleen nog even kruiden, wat Italiaanse kruiden, komijn, chilipoeder en eventueel wat kruidnagel en een laurierblad.

Om het af te maken natuurlijk nog wat sla
Het beste maak je deze van wat je in huis hebt, en dat is afhankelijk van het seizoen. In de zomer heb je waarschijnlijk wel sla, komkommer en tomaat in huis. In de winter heb je wellicht een kool liggen, of een prei. Nu nog wat reepjes rauwe paprika en je hebt al een lekkere salade, als je luxe wilt doen is een avocado heerlijk hierbij!

Kosten: De wraps komen zelfgemaakt op ongeveer € 0,10 per stuk. Ik ga uit van twee wraps per persoon. Dit recept maakt veel vulling, met een groot blik bonen is het genoeg voor vier personen. Het komt op ongeveer € 0,65 per portie. De sla is natuurlijk erg afhankelijk van de situatie, maar ik ga er van uit dat je voor € 0,75 per portie een heel eind komt. Totaal kom je uit op € 1,50 per persoon.


2. Raggu alla bolognese

Dit recept is goddelijk! En dat komt voornamelijk door de lange kooktijd. Het recept vind je hier, inmiddels maak ik hem nog zuiniger. Laatst maakte ik een pan voor 8 porties met 500 gram rundergehakt, 500 gram wortel, 400 gram knolselderij (en wat blad), een paprika, 300 gram ui, flink wat knoflook en 3 blikken gepelde tomaat.
Qua kosten kom je dan op ongeveer € 6,50 per pan, dat is € 0,79 per portie. Nog wat biologische volkoren pasta erbij en je hebt eten op tafel voor € 0,99 pp.


3. Nasi met sajoer boontjes en hete eieren

Lekker kruidig en zeker favoriet. Kook allereerst de rijst, ik heb zilvervliesrijst van AH basic van € 0,99 per kilo. Reken ongeveer 80 gram rijst per persoon. Dit komt op € 0,80 per persoon.

Maak de boontjes volgens dit recept, afhankelijk van het seizoen ben je voordeliger uit door boontjes uit glas of uit de vriezer te nemen. Hiervoor kom je op ongeveer € 0,75 per (grote)  portie.
Voor twee personen, fruit  twee uitjes, wat knoflook en gember in een theelepel sambal en wat olie. Als je het in huis hebt kan je ook wat trassi meebakken, dat maakt het lekker kruidig. Als de uien zacht zijn voeg je drie eetlepels ketjap toe, en een half bouillonblokje. Laat dit nog even inkoken en gooi nu de rijst erbij, meng dit en laat het lekker doorwarmen.

Hete eieren zijn heel makkelijk te maken. Hier vind je een simpel recept dat erg lijkt op hoe ik het maak. De kosten hiervoor per portie komen op ongeveer € 0,36 uitgaande van vrije uitloop eieren.

Kosten: Alles bij elkaar kom ik op € 2,- per portie, maar dan heb je ook een heerlijke en luxe maaltijd.


4. Franse uiensoep met afbak stokbrood

Franse uiensoep is misschien wel het simpelste gerecht ooit.  Men neme een paar uien, fruit deze in wat olie en laat ze vervolgens 10 minuten stoven met de deksel op de pan. Voeg nu bouillon toe en kook het nog even door. Dat was het al! Een fluitje van een cent, en kosten maximaal € 0,10 per persoon.

Nu neem je een pak afbak pistoletjes van € 0,39 (zat voor twee personen) en wat lekkers om te smeren. Bijvoorbeeld een bolletje saks (€ 0,45), een kuipje kruidenroomkaas (€ 0,69) en een kant en klare salade zoals eiersalade (€0,75). In totaal kost dit luxe feest € 1,25 per persoon.

Natuurlijk mist deze maaltijd wel de nodige groente, maar een lekkere verse salade erbij kan dat goedmaken. Ik denk dat je dan nog makkelijk onder de € 2,- per persoon kunt blijven.


5. Ovenschotel met zuurkool, gehakt en ananas

Dit is echt lekker wintervoedsel. Voor twee personen neem je 500 gram aardappelen, hiervan maak je puree. Neem een ingevette ovenschaal en leg onderin de (gekookte) zuurkool. Bak 150 gram rundergehakt met een uitje, wat knoflook en wat sambal en schep het over de zuurkool. Neem een klein blikje ananas, en leg de stukjes over het gehakt. Dek het geheel af met de aardappelpuree en bak het totdat het een knapperig korstje heeft. Kosten € 1,35 per portie. Dit is ook lekker met prei (zonder ananas), of met rode kool (met appel).

9 opmerkingen:

  1. Lekkere gerechten!
    Hier zijn de burrito's en de uiensoep ook favorieten :)

    Ik heb wel als probleem dat de burrito's, als ik ze zelf maak, soms te knapperig uit de pan komen. Ze afdekken met een iets vochtige doek kan daarbij helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat weer een paar heerlijke recepten, ik sla ze op en ga er elke week iets van maken. Ik heb de wraps een keer zelf gemaakt maar vond ze niet zo goed gelukt, ze bleven hard. Dus koop ik een pakje van 6 voor iets meer dan een euro, en dan eten we daar 2 keer van....... Valt nog mee...Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook niet altijd tijd om ze zelf te maken, dan koop ik ze ook. Het nadeel vind ik dat ik dan niet weet wat er in zit, en vaak zijn ze niet volkoren. (is hier lastig te krijgen)

      Verwijderen
  3. Wraps zelf maken heb ik een keer geprobeerd, maar ik vond het een heel gehannes. Telkens rolde ik een deegbolletje uit maar dat leek dan (door de elasticiteit van het deeg?) terug te trekken. Dus echt ontspannen was dat uitrollen niet. Heb je daar ook last van (gehad)? Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee daar had ik geen last van, misschien was je deeg niet vochtig genoeg? Als alternatief kan je ook eens wraps maken op de manier van spaarcentje: http://spaarcentjekookt.blogspot.de/2011/03/tortillas-wraps-luie-methode.html

      Verwijderen
  4. Wat een lekkere recepten voor weinig geld. De nasi is nog goedkoper dan je had berekend want het is € 0.08 pp ipv €0.80 pp
    Dit recept ga ik morgen maken.. de sperzieboontjes waren maar € 0.39 per pond bij de l.idl vandaag. Bedankt voor deze recepten!! Ik ga ze allemaal uitproberen.
    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je ze gaat proberen! Ik heb alle bedragen expres een beetje ruim geschat zodat ik altijd goed zit.

      Verwijderen
  5. Hoeveel zuurkool doe je in de Zuurkoolschotel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal ongeveer 450 tot 500 gram. Als ik wat minder zuurkool heb dan bak ik vaak een ui (en wat knoflook) met het gehakt mee, zodat er genoeg groente in zit.

      Verwijderen