woensdag 19 november 2014

Geld besparen door te kopen wat je niet nodig hebt

Laatst las ik iets vreemds in een interview, de beste man zei dat je vooral niet met een lijstje boodschappen moest doen. Zijn mening was dat als je iets nodig hebt dat je per definitie een slechte onderhandelingspositie hebt.
 

Nu ben ik normaal iemand van strenge lijstjes, en trok een wenkbrauw op bij deze bewering. Maar naarmate hij het verder uitlegde had hij een goed punt. Het idee is simpel, je zorgt er voor dat je een goede voorraad hebt waarmee je voor een redelijke periode gebakken zit. Hierdoor heb je wekelijks bijna niks meer extra nodig, hoogstens wat verse producten. Hierdoor heb je veel ruimte in je budget over wat je vervolgens kunt besteden om goede aanbiedingen groot in te kopen.

Het gevolg van deze strategie is dat je met veel producten zo veel inkoopt zodat je van aanbieding naar aanbieding kan leven, zo zou je voor veel producten nooit de volle prijs betalen en kan je je voorraad goedkoop op peil houden. Als je iets nodig hebt doe je dus eerst boodschappen in je eigen kast en bij de wekelijkse (of maandelijkse) boodschappentrip vul je je voorraad aan met koopjes.

Hoewel ik eigenlijk altijd met lijstjes en een vast budget werk, kan ik wel snappen dat dit werkt voor mensen.  De truc is natuurlijk om geen producten te kopen die je anders ook niet zou gebruiken. Dus geen luxe stazakken met soep kopen alleen omdat het in de aanbieding is. Maar bijvoorbeeld wel 10 kilo rijst omdat je het regelmatig gebruikt, of 10 potten pindakaas, er zijn veel houdbare dingen die je dagelijks of wekelijks gebruikt.  Dingen als  broodbeleg, rijst, pasta, granen, thee, koffie, conserven en misschien zelfs diepvriesgroenten als je een grote vriezer hebt.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of zo’n aanpak voor mij zou werken, ik heb de ervaring dat de dingen die ik gebruik niet vaak in de aanbieding zijn. Dingen van A-merken of kant en klaar verpakkingen zijn veel vaker in de aanbieding dan dingen als bloem, suiker of (c-merk) rijst. Daarnaast gebruik ik ook veel verse producten die je niet goed kan bewaren.

Maar toch ga ik mijn mening een beetje bijstellen over het boodschappenbudget. Waar ik vroeger nooit over budget wilde gaan (ook omdat er niet altijd ruimte voor was) zou ik nu een goede aanbieding gewoon groot inkopen. Ik heb het budget altijd als iets vasts gezien dus als ik € 35,- per week had dan bleef ik daar onder,  maar wat als ik het budget niet per week bekijk maar per jaar. Wij hebben genoeg financiële ruimte ervoor en daarnaast ook een grote voorraadkast, dus ik heb geen reden om het niet eens te proberen. Ik ben benieuwd of ik door deze nieuwe aanpak uiteindelijk nog wat kan besparen op het boodschappenbudget.

30 opmerkingen:

  1. Mijn man gebruikt dagelijks glucosamine ivm artrose. Ik heb nog nooit het volle pond betaald omdat er regelmatig een 2 voor de prijs van 1 actie is. Ook het geval met C..lve pindakaas (de lekkerste vinden wij) Het is beslist de moeite waard om extra in te kopen als er een actie is met produkten die je regelmatig gebruikt.
    En ik winkel inderdaad altijd eerst in mijn eigen kelder en voorraadkast!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je je bij een aanbieding echt beperkt tot produkten,die je altijd gebruikt,heb je voordeel.Ik kwam laatst onze koffie voor een kwart van de prijs tegen bij een voor mij onbekende voordeelwinkel. De uvd was ruim,dus ik heb ingeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bekijk mijn budget per maand. Ik sla elke maand iets groots in, de ene keer is dat kattenvoer voor 3 maanden, de volgende keer kokosolie of noten. Dat is dan best veel geld maar omdat ik het in het groot inkoop is het vaak goedkoper. Op die manier lukt het om sommige zaken biologisch te kopen, dat zou niet lukken als ik die producten wekelijks bij de reformwinkel zou moeten halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je ook een goed punt, "normale" reformwinkels zijn vrij prijzig.

      Verwijderen
  4. Ik koop ook tijdens aanbiedingen in grote hoeveelheden in van de producten die ik normaal ook gebruik. Vrienden van me doen het nog anders, die hebben een groep samengesteld met wie ze zelfs in bulk bij de groothandel bestellen. Scheelt nog meer want dan worden ook die basisproducten als meel en rijst goedkoper.
    Voordeel van boodschappen doen in je eigen kast, is dat je ook niet in de problemen komt als je een tijd ziek bent of door slecht weer bv een tijd sneeuw, niet naar de winkel kan.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik vind het ook fijn om een goede voorraad te hebben. Tot nu toe hield ik mij altijd wel in tot 3-4 stuk per artikel, wellicht dat ik nu bij een goede aanbieding wel 10-12 stuk koop.

      Verwijderen
  5. Ik let op de aanbiedingen en als een niet bederfbaar product goedkoper of normaal wordt aangeboden, sla ik er een voorraad van in. Reclames komen meestal na een paar weken terug en door mijn voorraad raak ik zo goed als altijd van de ene naar de andere reclame. Ik koop zelden producten in 'normale' prijs.

    Vlees, vis, seizoensgroenten die in aanbieding zijn, vries ik in. Ik laat me nooit verleiden tot het aankopen van producten die ik niet gebruik.

    Ik heb de gewoonte om op alle verpakkingen die ik aanbreek bv shampoo, douchegel, wasproducten.... de datum van opening te zetten. Zo weet ik hoelang ik met de inhoud van de verpakking doe en met dat verbruik houd ik dan rekening bij de aankopen die ik in aanbieding doe. Bij aankoop vaneen grotere hoeveelheid van een bederfbaar product let ik altijd heel goed op de vervaldatum zodat ik er zeker van ben dat, tegen de vervaldatum, alle verpakkingen zeker verbruikt zijn en ik geen voeding moet weggooien omdat die 'overtijd' is.

    Ik ben er zeker van dat ik met het systeem van meer kopen als producten in aanbieding staan, financieel voordeel doe. In het begin dat we getrouwd waren en ik uit financiële noodzaak op die manier kocht, noteerde ik op elke verpakking de betaalde prijs. Nam ik dan een product uit 'mijn' winkelvoorraad, dan lette ik op de aankoopprijs die ik op dat moment in de winkel zou moeten betalen en ik noteerde het voordeel dat ik gedaan had door op voorhand te kopen. Op het eind van de maand maakte ik de som en ik was soms verwonderd dat ik zoveel kon besparen door op voorhand aan te kopen.

    Koop je op voorhand aan, dan heb je wel minder geld staan om over te zetten op een spaarrekening maar tegenwoordig brengt het geld op spaarrekeningen toch zo goed als niets meer op. Zie ik een product in aanbieding dan verreken ik altijd hoeveel procent korting ik erop heb tov de normale prijs. Kortingen door volume aankoop of door een aanbieding lopen soms op tot 20 % of meer en 'dat' rendement haal ik met geen enkele spaarvorm......liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De datum van opening op een product zetten is ook een goede tip! Ik deed dat voorheen wel eens bij dingen als shampoo en kwam er zo achter dat ik meer dan 3 maanden met een verpakking deed, nuttige info!
      Verder denk ik dat jij een goed systeem hebt, super hoor!

      Verwijderen
  6. Ja zeker werkt dit! Dat doen we hier al jaren! wasmiddel/gel/shampoo/vitaminepillen/ maar ook gewone boodschappen als macaroni/mix/rijst/pizza zijn vaak in de aanbieding. En als het dan 1+1 gratis is dan zijn de A-merken goedkoper dan de B-merken!
    Succes. We lezen het wel een keer op je blog hoe dit bevalt:)
    Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het nadeel is dat ik meestal de C-merken koop en die goedkoper dan dat wordt het met de aanbiedingen vaak niet. Maar hier en daar zijn toch wel eens aanbiedingen van dingen die ik veel gebruik, ik zal er toch eens beter op letten!

      Verwijderen
  7. ik hanteer een maandbudget, dus aanbiedingen kan ik altijd wel kopen van producten die we gebruiken, maar kan t niet kwijt in huis (ja ergens boven kan ik plek maken, maar dat vind ik zelf niet fijn voor bijv potgroenten, en boven staat t ook al vol me tspullen van dekids en vooral voor de opvang). dus ik koop niet groot in bij aanbiedingen, wel iets extra, maar niet groot. en verder koop ikvooral wat op mn lijstje stat, omdat dat de dingen zijn die we wekelijks gebruiken en voor het weekmenu.. zonder lijstje zou ik echt niet meer weten wat te kopen of hoeveel (was t nu 1 of 2 broden.. ) en ik ga maar 1x per week naar de winkel en mn man ook (met auto naar de l.idl mét lijstje) ik heb anders niet aan een weekmenu als ik niet haal wat ik daarvoor nodig heb :p ook die paar verse dingen zou ik een lijstje voor nodig hebben nl :p aanbiedingen koop ik alleen als ik het product voor de aanbiedingsprijs wel betaalbaar vind en dus de dure prijs er nooit voor over heb, maar wel graag wil hebben, mezelf eens verwennen (en dan zijn t vooral de sapjes oid, geen soep in zak dat soort dingen)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben erg benieuwt, wij hanteren een week menu en zijn niet van groot inkopen enz. Ook komt het omdat wij niet zo heel veel ruimte hebben en ik vind persoonlijk ook geen fijn idee om potjes te kopen van fabrikanten...

    Ben erg benieuwt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop normaal gesproken ook maar weinig van wat er in de aanbieding is, maar er zijn altijd wel een paar dingen te vinden. Ik heb het geluk dat ik zeeën met ruimte heb, ik probeer het gewoon eens :)

      Verwijderen
  9. Als je van aanbieding naar aanbieding leeft, dan is het kunst om precies zoveel voorraad in te slaan dat je tot de volgende aanbieding kan overleven.
    Dan heb je dus juist een uitgebreide boodschappenlijst nodig. Eigenlijk moet je dan een uitdraai van je hele voorraad meenemen, om te zien of je een aanbieding kan gebruiken.
    Ik ben van dat gedoe afgestapt. Een hele goede aanbieding laat ik uiteraard niet liggen, maar voor de rest is er weinig rede om meer dan voor 2 weken aan boodschappen in huis te hebben. Wel zo overzichtelijk en niets gaat over de datum

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een goed overzicht van je voorraad is zeker nodig! Maar dat moet je sowieso hebben ook met een kleine voorraad. Hier in het buitengebied vind ik een voorraad van minimaal twee weken het absolute minimum, zeker met de winter voor de deur. Wij hebben ook geen supermarkt hier in het dorp, dus ik vind het wel een fijn idee.

      Verwijderen
  10. Ik koop ook groot in bij aanbiedingen. Koffie koop ik alleen in de aanbieding, tandpasta e.d ook. Je gaat hier niet meer van gebruiken doordat je er een voorraad van hebt staan. De besparing hierop valt onder de noemer: vele kleintjes maken een grote!! WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De meeste aanbiedingen komen om de 6 weken terug. En bv de ah hamsterweken hebben bijna dezelfde producten in de aanbieding. Thee, chocomel en limonade koop ik daarom maar 2x per jaar.
    Wat je dan wel moet kunnen is het gewoon laten staan en niet meer gaan gebruiken dan je normaal doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt, als je er meer van gaat gebruiken dan schiet het natuurlijk niet op!

      Verwijderen
  12. Ook ik heb een budget per maand (en een richtprijs per week maar daar kijk ik niet al te streng naar), ga ik daar een maand een beetje overeen dan compenseer ik dat wel de maand erna. Producten die ik veel gebruik koop ik ook groot in als het in de aanbieding is en daarmee ga ik dan eigenlijk automatisch over het weekbudget heen. Maar dat is niet erg want voorlopig hoef ik het niet meer te kopen dus dat is voordeel voor later. Toch is teveel kopen ook niet handig, soms stap je over op een ander product (veel suiker is hier vervangen door honing bijvoorbeeld) en dan moet die voorraad nog wel op tijd op, hoewel dat met suiker niet zo'n groot punt is natuurlijk. Of producten lijken houdbaar maar de kwaliteit gaat toch wel behoorlijk achteruit. Dat had ik een tijdje geleden met crackers, die kocht ik voor 2 maanden in en aan het eind van die 2 maanden bleken ze toch wel wat slof en slapper te smaken. Dat weet ik dan ook weer en de volgende keer koop ik slechts een maand vooruit.
    Zelf vind ik het wel een uitkomst om van aanbieding naar aanbieding 'te springen', zo koop ik nooit wc-papier buiten de aanbiedingen en heb een flinke voorraad in huis (tot hilariteit van sommige bezoekers) en ook van olijven in pot heb ik rustig een potje of 20 á 30 in huis (gaat hier minstens een potje per week doorheen). En zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Ik ben heel benieuwd hoe het jou gaat bevallen!

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad wat ik bedoel, ik ben ook erg benieuwd hoe het uitpakt!

      Verwijderen
  13. Grappig zo'n ander perspectief! Ik gebruik ook een lijstje om geen dingen te vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook een poos gewerkt met een maandvoorraad, maar ik vond het niet prettig werken. Ik ga liever elke dag even naar de supermarkt, ben ik ook direct even de deur uit :) Ik probeer me nu aan een dagbudget te houden, elke dag reken ik uit hoeveel ik de rest van de maand nog per dag mag uitgeven. Dat werkt hier prima :) Maar zo heeft iedereen weer zijn egen manier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo heb ik het ook lang gedaan, maar toen woonde ik naast de supermarkt en werkte ik deeltijds. Nu ik voltijds werk heb ik geen zin om elke dag tijd te besteden aan boodschappen, bovendien zou ik er dan elke dag met de auto langs moeten rijden wat het extra duur maakt aan benzinekosten.
      Ik vond het toen ook prima. Ik had een budget van € 3,50 per dag en op zaterdag had ik € 7,- om grotere dingen te kopen.

      Nu vind ik het eigenlijk wel prima om maar een keer per week boodschappen te doen. Op vrijdag ben ik vroeger klaar met werken en dan rijd ik gelijk langs de supermarkt in mijn werkplaats, zo ben ik voor het weekend klaar :)

      Verwijderen
  15. Ik heb zelf een hele mooie voorraadkast. Van de meeste dingen komt gewoonweg geen aanbieding omdat het basic is.. Van die artikelen zorg ik gewoon dat ik voldoende heb. wc papier, pasta's, appelmoes, rijst, thee (basic), hagelslag enz. Verder als er wel een aanbieding is van een artikel haal ik wel meer voorraad. Afgelopen week in een plaatselijke winkel de chocomel 28 cent pp goedkoper. Daar haal ik dan een doos van.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook ik let op de aanbiedingen en probeer van aanbieding naar aanbieding te 'hoppen'. Lukt niet altijd, maar heel vaak wel. Vind de laatste tijd wel dat het steeds minder oplevert. De supermarkten zien al snel een verlaging van 2 euro naar 1,80 als een spectaculaire aanbieding. Ze bieden dan 3 producten voor één prijs aan en als je het dan omrekent bespaar je maar enkele dubbeltjes per product. Ondertussen zijn de verse producten als groenten zó goedkoop dat je je afvraagt hoeveel de tuinder daar nog voor krijgt. Vers voordeel is voornamelijk handig als je een grote vriezer hebt (hebben we niet). Maar ik stem wel mijn weekmenu af op de verse producten en weet zeker dat dat mij geld oplevert. Dat zie ik aan onze spaarrekening ;-) Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die tuinders, volgens mij worden zij flink afgezet. Het is echt ongelooflijk dat het zo goedkoop kan zijn!

      Verwijderen
  17. Het is inderdaad een goed idee. Het is ook prettig, vind ik om een voorraad te hebben van dingen die ik vaak eet. Ik doe het voor dingen als olie, noten, graanproducten en dingen in pot of blik (tomaten, kokosmelk en bonen voor de keren dat ik vergeten ben om ze te weken) Op de kokosmelk heb ik mee een beetje verkeken. Dat gebruik ik toch minder vaak dan ik dacht. Maar goed, het bederft niet zo snel. Ik maak mijn eigen muesli en stel die samen uit wat ik in de aanbieding aan granen kan krijgen. Ik zit nu te wachten op een aanbieding van olijfolie bij de ecosuper.
    En @Anna, inderdaad vraag ik me ook nog wel eens af hoe een tuinder nog moet rondkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo lang je alleen voorraad koopt van wat je ook daadwerkelijk al gebruikte, is het een goed systeem. Ik sla hier op deze manier de koffie altijd in, thee, hondenvoer soms, vlees en sommige groenten vries ik in en zo eet ik nooit echt te duur, maar toch wat we gewent zijn. Voor mij niet zo moeilijk, omdat ik een ruim maandbudget heb wat voor alles telt, ook kleding e.d. Zo kan ik na het inslaan van duurdere spullen zoals koffie of hondenvoer makkelijk iets anders achterwege laten en (ruim) binnen budget blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, ik doe dit ook. ik combineer het 'shoplijstje' samen met aanbiedingen. Producten die we vaak/dagelijks gebruiken: hondenvoer, shampoo, tandpasta, douchegel, wc papier, rijst, pasta... dat zijn typische dingen die ik in de promotie koop. en dan kijk ik niet naar de hoeveelheden... Ik heb shampoo/douchegel staan voor een jaartje of twee. nu koop ik wel even niet meer in. Maar een 1+1 actie laat ik niet aan me voorbij gaan. maar dat doe ik alleen als ik de normale prijs van het product ken. gelukkig heb ik nogal een goed geheugen voor dit soort zaken :) Eigenlijk hebben we geen huishoudbudget, we geven wel ongeveer altijd hetzelfde bedrag uit. Ik ben al zeer prijsbewust in de winkel, maar misschien moet ik toch eens een budget uitrekken. En ik ga 3 keer per maand naar de supermarkt. 3 verschillende supermarkten. iedere supermarkt heeft zijn eigen producten die prijs/kwaliteit het beste zijn. dus ik koop voor een maand. Wij kunnen hier met de huidige voorraad aan voeding een 2/3 tal maanden met twee eten. Misschien soms eentonig, maar zeker voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen