dinsdag 11 november 2014

Hoeveel kunnen wij sparen?

Een van mijn (onze) grote wensen is om te kunnen stoppen met werken en financieel onafhankelijk te zijn. Dit is iets waar wij hard aan werken op verschillende manieren, zo proberen wij onze kosten te verlagen (zonnepanelen, woningverbeteringen, moestuin e.d.), onze hypotheek versnelt af te lossen en natuurlijk ook gewoon geld te sparen.

Ik lees graag op de site van Mister Money Mustache en hij een van de dingen die hij preekt is dat je vooral een groot deel van je inkomen moet sparen. De rekensom is simpel; als jij 0% van je inkomen spaart kan je nooit met pensioen en als jij 100% van je inkomen spaart kan je nu met pensioen. Al het overige ligt er tussen in, in de volgende tabel zie je het duidelijk.


Ook ik hecht er veel waarde aan om een groot deel van ons inkomen te sparen, ik denk dat dit een voorwaarde is om vroeger met pensioen te kunnen. Op dit moment kunnen wij ongeveer 30- 35% van ons inkomen sparen, een mooi begin maar daar kom je er niet mee. Vanaf 2015 veranderen er een aantal dingen in onze begroting, dan sparen wij ongeveer 38% van ons inkomen. Dit is al wat beter maar ik wil nog meer....... eigenlijk wil ik er naar toe dat wij 50% van ons inkomen sparen en dat zou betekenen dat wij eigenlijk maar op 1 van onze twee inkomens zouden leven.

Een verhoging van ons spaardeel van ruim 10% (t.o.v. het inkomen) is nogal ambitieus. Het zou er op neer komen dat wij bij gelijk blijvend inkomen nog € 290,- per maand ergens zouden moeten bezuinigen. Wij kunnen het spaar percentage natuurlijk ook veranderen door meer te verdienen, in dat geval zouden wij € 700,- per maand netto zouden moeten bijverdienen. Ook dat is een flinke kluif.

Het moet natuurlijk allemaal wel leuk en haalbaar blijven, dus ik heb gekeken naar wat wij wel kunnen doen. De begroting van 2015 heeft nog wel wat speelruimte, dus koos ik er voor om de volgende aanpassingen te doen:


De solar-verzekering is een verzekering die wij eigenlijk nog helemaal niet hebben, en ik heb besloten dat wij die ook niet gaan nemen. Wij hebben een potje waarin wij sparen voor de algemene onderhoud (en reparatie) kosten van de panelen, en dat is genoeg. Omdat hier al redelijk wat in zit gaat ook hier het bedrag wat naar beneden. Bij nader inzien kan het brandstof geld ook wel wat omlaag, en ik offer € 10,- van mijn deel van het zakgeld op. Het boodschappengeld wilde ik voor 2015 eigenlijk wat ophogen maar ik heb besloten dat toch gelijk te houden. De overige potjes bleken bij nader inzien ook wel wat lager te kunnen. Al met al scheelt ons dat maandelijks € 95,- dat is toch een besparing van € 16.442,- over 10 jaar! Deze verandering verhogen ons spaardeel met ruim 3%.

Daarnaast is er nog wat potentiële ruimte in de begroting, ik reserveer maandelijks geld voor zorgkosten € 35,- en aangezien het potje voor zorgkosten vol zit is dit alleen aan de orde als het potje aangebroken wordt. Voor "overige" uitgaven reserveer ik maandelijks € 40,- ook deze kosten hoeven niet perse voor te komen, in het meest gunstige geval kan ik dit bedrag ook nog volledig sparen.  Als ik deze bedragen ook kan sparen verhoog ik daarmee ons maandelijkse spaardeel met 2,6%. In totaal kunnen wij dus (in het gunstigste geval) 5,8% extra sparen en daarmee zal ons spaardeel ten opzichte van het inkomen op ruim 43% komen, dat is al een stuk beter!

In eerste instantie gaat niet al het spaargeld direct op de spaarrekening. Jaarlijks gaat er eerst een bedrag van € 4.500,- aan extra aflossingen naar de hypotheek. En het kan ook nog zo zijn dat wij nog extra geld stoppen in woningverbeteringen. Maandelijks reserveer ik € 150,- hiervoor maar er zitten een aantal grote projecten aan te komen. Uiteindelijk zullen deze investeringen hun geld weer terugverdienen,  projecten zoals het verbeteren van de isolering van de woning e.d. hebben een hoger rendement dan de spaarrekening op dit moment.

Toch vind ik het erg belangrijk om ons spaardeel zo hoog mogelijk te maken, de investeringen die wij nu kunnen doen zijn als sneeuwballen die gaan rollen en uiteindelijk heel veel verschil gaan maken. De simpele waarheid blijft dat je zo veel mogelijk moet verdienen,zo min mogelijk moet uitgeven en het verschil moet sparen (of investeren). Ik ben heel benieuwd hoe jullie het aanpakken, steef jij ook naar financiële onafhankelijkheid? En hoeveel procent van je inkomen kan jij sparen?

41 opmerkingen:

  1. Leuke post. Nee ik streef niet naar financiële onafhankelijkheid wel naar meer vrijheid. Ik ben nu eerst bezig met de hypotheek af te lossen en daar zijn we nog wel een jaartje of 20 mee bezig ;-).
    Dan zitten wij al bijna tegen ons pensioen aan. Maar hebben we wel meer vrijheid. We kunnen dan bijvoorbeeld kleiner gaan wonen om zo hopelijk te profiteren van een spaarpot.
    Ik heb er zelfs nog nooit over nagedacht om financieel onafhankelijk te worden en tegen de tijd dat ik dat wel ging doen was ik ziek en dan ga je anders tegen zaken aankijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hou je bij de berekening van hoeveel geld je spaart, ook al rekening met hoeveel geld je aflost op je hypotheek? Dat is ook spaargeld, want je schuld wordt daardoor lager, en als die helemaal afbetaald is, worden je maandelijkse uitgaven ook lager...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee daarmee houd ik geen rekening, deels is het natuurlijk wel verhogend voor je "vermogen" omdat je schuld afneemt. Onze schuld neemt maandelijks met ruim € 400,- af, dat zou meer als 13% zijn.
      Toch vind ik het makkelijker om dat niet mee te rekenen, omdat het een beetje een vertekenend beeld geeft.

      Verwijderen
  3. Interessant! Ik kende die berekening niet. Wij zijn nu vooral aan het sparen voor de studies van de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, dat je nu nadenkt over stoppen met werken? Je bent (in mijn ogen) nog zo jong: ikzelf heb toendertijd (ik was toen 36) gekozen voor een opleiding en werk dat ik wel tot mijn dood wil blijven doen, niet zoals nu een volle werkweek, maar wel 2 à 3 dagen.
    Werken kan zoveel meer zijn dan alleen geld verdienen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals bloem zegt, het gaat mij echt om de onafhankelijkheid. Ik blijf zeker wel dingen doen, maar ik zou er dan voor kunnen kiezen om vrijwilligerswerk o.i.d. te gaan doen. Nu "moet" ik werken, en dat bevalt mij niet :)

      Verwijderen
    2. Het is wel slim om te proberen rond te komen van 1 inkomen. Je weet immers niet hoe jullie toekomst zich zal ontwikkelen. En met 1 inkomen te sparen of te investeren bouw je een mooie reservepot op. Een klein beetje uitgeven aan leuke dingen en zakgeld doen jullie al dacht ik

      Verwijderen
  5. Janne, het gaat over financiele onafhankelijkheid.
    Dat wil niet zeggen dat men dan stopt met werken lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ons inkomen wisselt maandelijks, dus geen vast %. ook de uitgaven zijn erg wisselend (en veel dit jaar.. oa een tuinbank, nieuwe vaatwasser, grote beurt auto, dochter komende maand weer nieuwe brillen, dochter heeft een nieuw bed gehad (waar ze weer jaren mee vooruit kan, van een kleuterledikant naar een hoogslaper), zoontjes kamer opgeknapt (van babykamer naar jongenskamer), en meer van die grote uitgaven. die hebben we niet elk jaar gelukiig.. maar izjn wel extra. toch konden we nog een leuk bedrag sparen. ik kan t enkel op jaarbasis zien denk ik. qua % kom ik dan op 20 % ongeveer. vind ik nog best meevallen. en we zijn nog jong, helaas een huurhuis en geen hypotheek :( (we willen wel graag kopen, maar zullen daarvoor eerst een flink bedrag moeten sparen om zo het huis te kunnen kopen wat we willen met een lagere hypotheek omdat de huizen hier in de wijk vrij duur zijn (vinex/nieuwbouwwijk) en we wel wat eisen hebben qua ruimte met 2 jonge kinderen en ik als gastouder thuiswerkend.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn inderdaad flink veel grote uitgaven, dan vliegt het geld ook de deur uit ;)

      Wij hebben ook vooraf gespaard om het huis te kunnen kopen, het rentepercentage op de hypotheek wordt ook lager naarmate je meer geld meeneemt.

      Verwijderen
    2. maakt t dan ook nog uit of je minder hypotheek neemt dan je max zou mogen lenen ? wij willen waarschijnlijk een huis wat in principe dus boven ons budget is, door eerst te sparen (omdat ik in deze wijk wil blijven wonen, een redelijke tuin wil, minimaal 4 kamers, er niet op achteruit wil gaan qua ruimte, en zelfs t liefst meer ruimte dan nu (dus eigenlijk t liefst 5 kamers..) ivm mn werk als gastouder) en die huizen zijn helaas boven ons budget :( dus zouden we max hypotheek nodig hebben en dan zelf een deel bijleggen (en nog uitzoeken watje moet rekenen voor een keuken, badkamer, vloeren, raambekleden, en wat voor kosten je nog meer hebt.. zou leuk zijn als t spaargeld niet compleet op is daarna ook... :p dus geen idee of het haalbaar is.. desnoods dus nog jaren sparen en pas later kopen.. we zien wel.. maar vroeg t me af.. omdat je het hebt over lagere rente.. of het dus uitmaakt of je je max leent met extra eigen geld of moet je daarvoor een lagere hypotheek nemen oid ?:

      Verwijderen
    3. Het lagere rentepercentage heeft te maken met het feit dat de bank minder risico loopt. Dus als je een huis hebt met een waarde van € 200.000,- en een hypotheek van € 180.000,-

      Hier lees je het volgende: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheekrente

      Des te kleiner het deel dat hypothecair gefinancierd wordt, hoe minder risico de banken (de hypotheeknemers)lopen met de financiering, met als gevolg dat de hypotheekrente lager ligt. Echter, inmiddels is de executiewaarde vervangen voor de marktwaarde. De marktwaarde is de waarde van de woning in het economische verkeer. Gebruikelijke grenzen zijn: minder dan 75% van de marktwaarde, minder dan 80% van de marktwaarde, 100% van de marktwaarde.

      Verwijderen
    4. bedankt!! :D

      moeten helaas nog wel een poosje sparen en ik weet ook nog niet of mijn inkomen als gastouder uberhaupt meegerekend worden bij een hypotheek. maar ja zolang er nog geen huis voorbij komt wat we uberhaupt zouden willen kopen wachten we even met gesprekken bij hypotheekverstrekkers. maar fijn om te weten :D

      Verwijderen
    5. Iets wat ik meegenomen heb van de site Early retirement. Je wilt een groter huis omdat je gastouder bent. Op die site werd voorgerekend wat een extra kamer per maand kost. (Hogere hypotheek, dus meer rente). Op lange termijn een kapitaal! Ga je dat terug verdienen als gastouder? Ik ga nu voor een klein huisje, maar ben dan ook alleen. Zomaar een tip. :)

      Verwijderen
    6. nou ja, we willen niet een groter huis omdat ik gastouder ben, maar we willen een koophuis ipv nu een huurhuis, en niet inleveren op ruimte, mede omdat ik gastouder ben... man werkt ook vanuit huis, dus er mnoet ook een werkplek voor hem zijn ( nu 1 kamer boven over hier staan kasten met spullen, kattenbakken en zijn pc... geen fijne combi.. :p) en waarom zouden we met 2 jonge kinderen in een klein huis gaan zittn en dat ik dan zou moeten stoppen met werken ? zie daar het nut ook niet zo van in :p (in een kleiner huis kan ik t echt niet kwijt nl.. en ook kans dat ggd dan zegt dat je minder kinderen tegelijkertijd op mag vangen) dus min 4 kamers omdat we dat nu ook hebben en t liefst een kamer extra gewoon omdat iets meer ruimte fijn zou zijn. lukt dat niet, ook prima, het is geen enorme vereiste. en t liefst zouden we ons huidige huurhuis kopen, maar helaas dat wordt niet te koop aangeboden door de woningbouwvereniging.. dus we blijven nog even 700 euro per maand "weggooien" zonder er wat mee op te bouwen

      Verwijderen
    7. en benieuwd wat een extra kamer dan kost volgens die site.. :p sowieso zijn de huizen in deze wijk duurder, dan een naastgelegen wijk, wat ik te ver vind van de school en dus niet praktisch omdat ik dochter moet halen en brengen en ove r2 jr ook zoontje (maar ja over een jaar of 5 dus misschien al niet meer :p maar vind het wel een fijne wijk)
      dus ja in welk opzicht kost een kamer een x bedrag.. de huizen in naastgelegen wijk zijn over het algemeen juist iets ruimer en toch goedkoper omdat ze wat ouder zijn.. is maar net welke wensen je hebt denk ik..

      Verwijderen
    8. Ik denk dat Maria bedoelt dat je niet eenmalig meer betaald voor de kamer. Stel dat het prijsverschil tussen een 3 kamer woning en een 4 kamer woning € 20.000,- is. Dan betaal je niet alleen die € 20.000,- meer, maar als je een hypotheek hebt betaal je door de jaren heen ook veel rente over die € 20.000,- Die rente kan flink oplopen.

      In ons geval, wij hebben een hypotheek van € 92.000,- en lossen deze in 9 jaar af tegen een rentepercentage van 2,55%. Toch betalen wij over die periode ruim € 12.000,- aan rente! Dat is gemiddeld meer dan € 100,- per maand.

      Met Nederlandse bedragen kan dit nog anders uitvallen. De vraag van Maria is of jij dan niet meer extra rente per maand moet betalen voor die extra kamer dan dat je aan inkomen genereert.

      Verwijderen
    9. de extra kamer is niet alleen voor de opvang, en een extra kamer kost niet altijd extra geld, soms zie ik een 6 kamerhuis wat goedkoper is dan een 5 kamerhuis, omdat de kamers soms weer kleiner zijn. en zoals ik al zei verschilt het per wijk enz.

      maar idd, je betaalt niet eenmalig. dat snap ik :) en ik heb een volledige baan als gastouder, werk fulltime, door 2 eigen kids zit ik niet volledig vol en dat hoeft ook niet, maar verdien 10.000 dit jaar.... en volledig stoppen zou ik ook wel raar vinden als je wil kopen :p inkomen is toch ook wel handig. (maar t spookt ook wel eens door mn hoofd hoor dat kleiner wonen en stoppen ook een optie is, maar tegelijkertijd wil ik niet alle druk op manlief leggen qua werken, maar dat is meer gevoel dan feiten omdat je als je kleiner woont veel minder lasten hebt)

      Verwijderen
    10. Het blijft zeker afwegen, hoeveel kamers voor welk bedrag. Je komt vast wel wat tegen wat bij jullie past!

      En wat werken betreft ik snap het zeker wel, kan mij voorstellen dat het makkelijk te combineren is met kinderen en leuk is om zelf ook mee te verdienen. Het gaat er volgens mij voornamelijk om dat je alle opties open houd, en goed nadenkt voordat je (iets stoms :)) doet.

      Verwijderen
    11. niet werken is geen optie voor man (dat ik niet zou werken dus :p) ;) zou het zelf nog wel willen overwegen, alhoewel ik ook zou vereenzamen als zoontje eenmaal naar school gaat.

      Verwijderen
    12. Dertiger,

      Ik wil even reageren op je stukje:
      "nu 1 kamer boven over hier staan kasten met spullen, kattenbakken en zijn pc... geen fijne combi.. :p)"

      Dat is niet fijn inderdaad. Binnenkort kom ik met een bericht wat daar over gaat. Een natuurlijke, vrij goedkope oplossing voor dat soort problemen.
      Die doen we met vriendelijke (hulp) bacteriën.(Melkzuurbacterie)
      Wij hebben onze 2 katten 2 maanden binnen gehad i.v.m. zwagerschap en daar na ook nog een 1 maand voor het wachten op sterilisatie.
      Geen leuke schuur voor mij toen, na ja eventjes dan.
      Ik gebruikte een gifspuit fles maar voor een kattenbak zal een plantenspuit prima werken. Het resultaat was zeer goed. Om de 2 dagen even spuiten was prima voor mij, geen geurtje aan de lucht.
      Details hoe je het maakt en waar je het allemaal nog meer voor kunt gebruiken laat ik weten.
      Groet

      Verwijderen
  7. Ik ben ook erg fan van dat blog, en bekijk vooral het forum ook! Ik heb het precies een jaar geleden ontdekt en ben van een spaarpercentage van 39 naar (waarschijnlijk) iets boven de 50 gegaan. Alleen door (nog) iets bewuster op te letten, wat abonnementen op te zeggen en iets slimmer te zijn. Al vind ik 17 jaar werken eigenlijk nog steeds wel te veel... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed zeg! Ik zit ook erg graag op het forum, kan daar uren doorbrengen :D
      Ik hoop ook ons spaarpercentage nog hoger te krijgen, helaas zal ik voor nu moeten accepteren dat dit even het maximum is :)

      Verwijderen
  8. Wij zitten met een schamelijk laag spaarpercentage, net een huis gekocht, alle spaarcenten erin gestoken. Alles beetje opgeknapt. Wat extra isolatie, bureauruimte ingericht, nieuwe verwarming, poort vervangen door raam, alle verlichting vervangen door energieruinige led-lampen etc. de tuin ligt voor de helft vol met steenslag, dus die moet er uit (dure grap), ons spaarpercentage is 10 procent, terwijl het in ons huurappartement 40procent was, dus wel een terugslag... Voorlopig zal het bij die 10 procent blijven, want we willen graag zonnepanelen, zonneboiler of warmtepomp. En dannogveel werk in de tuin. Maar werken aan je huis is natuurlijk wel super als investering!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verbeteringen aan de woning die later je kosten besparen is al sparen met hoog rendement, maar dat is mijn mening. Op je spaarrekening krijg je nu bijna niks, maar het besparen op stroom, gas, water e.d. is iets waar je voor de komende jaren wat aan hebt!

      Verwijderen
  9. Op een gegeven moment heb ik de zaak omgedraaid, om de simpele reden dat ik zag dat vandaag leven en genieten belangrijk is toen een collega van mijn leeftijd stierf ipv met pensioen gaan.
    Ipv geld te sparen ben ik gaan uitrekenen wat ik minimaal nodig had om fatsoenlijk te leven en hoeveel ik daarvoor moest werken.
    Toen had ik opeens heel veel vrije tijd waarin ik mijn moestuin deed, mijn was met de hand doen, weven, spinnen, naaien, breien.
    Niet zoveel geld maar wel heel veel leefplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik inderdaad ook overwogen, maar voorlopig willen wij het toch op deze manier doen. Wij hebben altijd nog een enorm goed en rijk leven op deze manier, en voorlopig is het wel lekker om even goed te kunnen sparen.

      Verwijderen
    2. Iets dergelijks doe ik ook: ik ben 4/5de gaan werken omdat ik het vroege opstaan en het pendelen fysiek niet aankon. Nu hoef ik op woensdag niet vroeg op, kan ik het huishoudelijk werk anders indelen, aangename dingen doen, en gewoon rusten. Op deze manier leef ik nu. Helaas zal dat een negatieve invloed hebben op mijn pensioen, maar dat is dan maar zo. Mijn inkomen ligt lager omdat ik vrije tijd koop.
      Katrien

      Verwijderen
    3. Investeren in je gezondheid en huishouden is ook wat waard! Ik denk dat je zeker een goede keus gemaakt hebt!

      Verwijderen
  10. volgens snelle berekeningen spaar ik zo gemiddeld 13% per maand , maar het zou meer kunnen zijn aangezien ik nu een groot deel gebruik om extra af te lossen op de hypotheek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reken het extra aflossen op de hypotheek mee in deze berekening, hoewel dat bij ons niet zo veel is. Wij mogen niet meer dan € 4.500,- per jaar extra aflossen op de hypotheek.

      Verwijderen
  11. Ik bewonder je rekenkunde en je excelbestanden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Ik ben ook gek op mijn excelbestanden, heb er verschillende en bekijk ze regelmatig. Kennis is macht! :)

      Verwijderen
  12. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel procent van het inkomen gespaard wordt. Na betaling van de rekeningen schuif ik dat wat over is naar de spaarrekening en hoeveel dat is, hangt af van hoeveel inkomsten en hoeveel rekeningen er waren. Bovendien haal ik geld er ook weer vrij makkelijk af, voor boodschappen, renovatie huis, reparatie auto of andere grote kosten. Ik heb ook geen potjes of budgetten, enkel het bedrag op de spaarrekening. Maar met 1 inkomen, een semi-huurhuis, een renovatiehuis en een groot gezin zit er weinig groei in :)
    Wel proberen we meer onafhankelijk te worden, onder meer door een zeer lage hypotheek, renovatie met eigen geld, houtgestookte cv en fornuis en stukje eigen bos, eigen waterbron, redelijk wat grond voor moestuin en dieren en in de toekomst hopelijk zonnepanelen :)
    Maar wat ik mij afvroeg: in hoeverre houd jij rekening met eventuele kinderen? Die geven waarschijnlijk een daling van inkomsten en brengen ook kosten met zich mee, waardoor je minder zal kunnen sparen.
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het wel in mijn achterhoofd, wij willen waarschijnlijk wel een kind. Maar ik ben niet eens zeker of wij wel kinderen kunnen krijgen. Daarnaast krijg je hier enorm veel kindgeld in vergelijking met Nederland en zouden wij een flink belastingvoordeel krijgen met een kind, dus ik maak mij daar niet zo veel zorgen om.

      Als ik dan een kind zou hebben ben ik niet van plan er veel aan uit te geven. Ik zal geen nieuwe dingen kopen, katoenen luiers, borstvoeding, tweedehands speelgoed, kleding e.d. en zou bijvoorbeeld ook niet sparen voor een studie of zo.

      Verwijderen
  13. Ik vrees dat echte financiële onafhankelijkheid, zoals www.earlyretirementextreme.com, voor mij te hoog gegrepen is. De site en het boek inspireren me wel zeer, net als het idee uit "Je geld of je leven" om uit te rekenen hoe lang je gewerkt hebt voor wat je wil kopen. Mijn spaarpercentage ligt in het begin van de maand net boven de 50%, maar door onregelmatige uitgaven gaat daar de meeste maanden nog een deel vanaf. Op jaarbasis spaar ik ongeveer een derde van mijn inkomsten. Maar dat geld wordt niet enkel opzij gezet voor wanneer ik niet meer werk, het dient ook voor nog uit te voeren werken aan het huis.
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb door de jaren heen geleerd dat geen droom te groot is zolang je je er maar voor inzet. Voor mij lijkt het momenteel ook nog heel ver weg, maar ik heb mijzelf wel eerder verbaasd en ga er gewoon voor.
      Zelfs als je niet volledig financieel onafhankelijk wordt dan is het altijd nog lekker om flink wat geld te hebben zodat je je niet overal zo afhankelijk op hoeft/ moet stellen. Dat is ook wat waard!

      Verwijderen
  14. Ik heb het ook even grof uitgerekend. Totaal toename spaargeld / totale inkomsten en zit op 55%...denk dat als we een beetje op zouden letten we makkelijk boven 65% uit kunnen komen..

    Hoe wij op 55% uitkomen..want dat is natuurlijk veel...ons bestedingspatroon is niet navenant meegegroeid met ons inkomen...

    Ik blijf alleen niet nog 14.5 jaar werken...over 13 jaar...ben ik 60 stop ik ermee. (ga ik alleen nog vrijwilligerswerk doen of zoiets)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om die tabel te zien, dat geeft inzicht zeg! Helaas viel het percentage mij tegen, en daarmee de nog te werken jaren. Denk op zich wel dat het voor mij wat korter wordt want ik krijg heel waarschijnlijk twee flinke loonsverhogingen twee jaren achter elkaar. En door omstandigheden heb ik een buffer van meer dan twee jaar netto salaris, maar die gaat hopelijk in de kopende jaren op aan een koophuis :).

    BeantwoordenVerwijderen