maandag 13 april 2015

Weekend en Belastingaangifte

Afgelopen weekend was heerlijk, wij hebben lekker veel kunnen doen en doordat ik vrijdag ook vrij was ben ik ook nog lekker bijgekomen. Het was enorm gezellig met onze vriend hier, en ik vond het ook heel erg leuk om mijn ouders weer even te bezoeken.

Het weer zat niet het hele weekend mee, zaterdag begon mooi maar rond de middag betrok het en begon het flink te regenen. Dat was ons teken om toch maar binnen aan de slag te gaan. De jongens zijn wat elektrawerk gaan doen en ik kwam eindelijk toe aan onze belasting aangifte.

Het is echt een flink uitzoekwerk hoe die aangifte nu gaat hier in Duitsland, omdat ik er niet bekend mee ben. Eerst was ik al blij dat ik de papieren gevonden had, toen besloot ik het toch online te doen. Ik maakte een account aan en wachtte op de brief met het wachtwoord, helaas bleek bij aankomst van de brief dat de e-mails met de bijbehorende activatiecode verdwenen waren grrr. Toen kon ik nog een keer een account aanmaken en wachten op een brief, die kreeg ik uiteindelijk afgelopen vrijdag in de post en vandaar dat het nu pas zo ver was.

Wat heel anders is aan de Duitse aangifte is dat zij een hoofdformulier hebben en (als ik het goed heb) 26 bijlagen die je alleen invult als ze voor jou van toepassing zijn. Het inschatten of die bijlagen voor je van toepassing zijn is niet altijd even makkelijk, en dus moet ik sommige helemaal door kijken of dat het geval is. Het invullen is op zich niet heel moeilijk, maar de ingewikkelde Duitse tekst is soms wel wat imposant. Het blijft een kwestie van rustig blijven en goed lezen en zo ben ik al een heel eind gekomen.  Inmiddels heb ik dit weekend bij elkaar gerekend ongeveer acht uur aan de aangifte besteed en ben ik er al bijna klaar mee.

Wij gaan zeker geld terug krijgen, dat heeft er mee te maken dat wij geen reiskostenvergoeding krijgen van ons werk (dat is hier gebruikelijk). Per gewerkte dag kan je een bedrag van € 0,30 per kilometer voor de enkele reis aftrekken, wat dus neerkomt op € 0,15 per kilometer uitgaande van de kortste route. Daarnaast zijn er nog wat andere dingetjes waar wij rekening mee dienen te houden waardoor ik er vanuit ga dat wij zeker een paar honderd euro terug krijgen, toch lekker!

Voor de laatste paar dingetjes heb ik wat hulp nodig en daarom ga ik aankomende week even bellen met de hulp-hotline. Hiervoor moet je 9 cent per minuut betalen maar mijn ervaring is dat er zeer bekwame mensen zitten (in tegenstelling tot de Nederlandse belastingtelefoon waar je van elke medewerker een ander antwoord krijgt) en dat zij precies kunnen vertellen hoe en waar ik bepaalde dingen in moet vullen. Bovendien is dat altijd nog goedkoper dan je aangifte laten invullen (mijn collega vertelde dat zij daar € 300,- voor betaald!). Heb jij je aangifte al klaar? Verwacht je terug te krijgen? Doe je het zelf of laat je het doen? Ik ben benieuwd!

7 opmerkingen:

  1. Goed,dat je dit aandurft. Misschien dat het dan volgend jaar gemakkelijker gaat. Vroeger had je hier in de papieren aangifte ook zoveel bijlagen om ev weg te scheuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn broertje heeft de mijne ingevuld. Omdat ik vorig jaaar een huis heb gekocht, ga ik flink wat terug krijgen. Volgend jaar wil ik het meer samen doen met mijn broer, zodat ik het het jaar erop mogelijk zelf kan. Goed van je dat je het zelf hebt geprobeerd. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe het altijd zelf. Fluitje van een cent tegenwoordig als je geen veranderingen hebt in de woon en werkomgeving. Wij krijgen heel veel terug. Dit ook omdat wij geen belastingteruggave per maand hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk om veel terug te krijgen maar het betekent wel dat je ook heel wat meer hebt betaald.
    Volgens mij is het lood om oud ijzer. Wij betalen niets en krijgen dus ook niets terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is natuurlijk wel zo, hoewel wij geld terug krijgen omdat wij veel aftrekposten hebben. Deze kosten hebben wij sowieso dus is het voor ons gunstig om aangifte te doen.

      Verwijderen
  5. Mijn man doet altijd de belastingaangifte. Wij krijgen ook een leuk bedrag terug vanwege kosten die bij het kopen en verkopen van je huis komen.

    Groetjes VeggieMo aka Yelena Yeli (ben het wachtwoord kwijt van mijn account)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We hebben het ook gedaan en krijgen ook geld terug. Maar voor ons gewoon in Nederland, dat is tegenwoordig ook best goed lezen kwamen we achter :-)

    BeantwoordenVerwijderen