dinsdag 19 mei 2015

Zomaar extra geld van werkgever ontvangen?

In Nederland was ik over het algemeen vrij goed op de hoogte van regelgeving, belastingvoordeeltjes en regelingen die van voordeel kunnen zijn. Het nadeel aan emigreren is dat je alles weer op nieuw moet uitvinden en ontdekken. Zo ontdekte ik recent dat er een Duitse regeling bestaat die een beetje doet denken aan de vroegere Nederlandse spaarloonregeling, ik kwam hier bij toeval achter (want mijn werkgever heeft mij hier helemaal niet over geïnformeerd).

De regeling Vermögenswirksame Leistungen houd in dat je een soort spaarproduct opent en daarin een bedrag tot € 40,- per maand in kan storten. Hiervoor kan je van je werkgever een bedrag krijgen wat kan oplopen tot € 40,- in de maand, afhankelijk van je arbeidsvoorwaarden. Dit geld staat dan voor 7 jaar vast, waarvan je er 6 kunt bijdragen. Aan het eind van de rit krijg je een ruime € 3000,- waarvan je (afhankelijk van de royaliteit van je werkgever) een groot deel (of alles) gekregen hebt.

Er zijn verschillende spaarproducten, sommige zijn gerelateerd aan een soort bouwdepot, andere een soort spaardepot voor de aankoop van een huis, of een spaarplan waarin je kan beleggen en er is ook nog een gewone spaarrekening. Als je inkomen onder een bepaalde grens ligt krijg je bij bepaalde producten ook nog een (klein) bedrag extra van de staat, wat het geheel nog voordeliger maakt.

Het nadeel aan deze constructies is dat je een speciaal bankproduct nodig hebt om dit geld te kunnen ontvangen, en deze producten kunnen erg duur uitvallen. Gelukkig zijn hier wat uitzonderingen, een simpele spaarrekening is zo goed als gratis. Daarnaast is het zo dat het geld wat je (eventueel) ontvangt van je werkgever niet belastingvrij is, als je werkgever maandelijks een bedrag voor jou in je spaarproduct stopt moet jij over dat bedrag wel loonbelasting betalen. Het bedrag wat je maandelijks op je rekening gestort krijgt is dus iets lager in dat geval.

Al met al vind ik het toch heel erg interessant en heb ik mijn werkgever gevraagd of zij ook zoiets aanbieden, ik wacht nog op antwoord.  Het is natuurlijk afhankelijk van of zij het aanbieden en hoeveel zij aanbieden maar ik wil hier eventueel wel aan meedoen. Als dat het geval is zal ik de verschillende producten nog flink uitpluizen zodat ik dan zo gunstig mogelijk uit kom.

3 opmerkingen:

  1. Het klinkt interessant! Lastig inderdaad als je dit soort dingen bij toeval moet ontdekken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je het ook meenemen naar een volgende werkgever?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en nee. Het geld wat eenmaal 'gegeven' is blijft van jouw want het spaarproduct staat op jouw naam. De vraag is of je nieuwe werkgever hetzelfde (bedrag) aanbied, dit zou je mee kunnen nemen in je gesprek over arbeidsvoorwaarden.

      Verwijderen