woensdag 9 september 2015

Limonade gemaakt!

Afgelopen weekend ben ik er dan eindelijk aan toe gekomen, ik heb weer aanmaaklimonade gemaakt. De oude was al een tijdje op en Maarten had al een paar keer duidelijk gemaakt dat hij wel zin had in limonade :) Ik dacht dat de vlierbessen wel rijp zouden zijn en besloot aan de slag te gaan.


Helaas had ik mij een beetje verkeken op de vlierbessen, bij ons op het terrein was het gros nog niet rijp. Toch kon ik ongeveer een kwart emmer vol plukken en dat was genoeg om samen met de aalbessen (in de vriezer bewaard), aardbeien (ook), frambozen (ook), appels en tomaten uit eigen tuin een heerlijke siroop te maken.

Het enige wat je doet is sap maken, (en gelukkig heb ik een versapers want die is echt ideaal!) en vervolgens het sap opwarmen met suiker. Ik neem ongeveer een kilo suiker per liter sap, maar je kan het nog iets sterker maken als je wil. Als het kookt kan je het vuur uitzetten en de siroop in schone  (gesteriliseerde) flessen gieten. De flessen zet je 10 minuten op zijn kop en daarna weer rechtop. De siroop kan je verdunnen (ongeveer 1 op 8) en blijft zo (als je het goed gedaan hebt) maanden houdbaar. Lekker! Wij hebben inmiddels weer bijna 6 liter aanmaaklimonade staan :)

5 opmerkingen:

  1. Wat ik ma afvroeg, is het geen jam geworden omdat je de suiker met de vruchten samen gekookt hebt? En aalbessen, appels en frambozen geleren flink.
    Dan heb je lekkere jam ipv siroop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee het is gewoon vloeibaar. Ik heb het ook niet doorgekookt, enkel aan de kook gebracht.

      Verwijderen
  2. lekker, ziet er weer heerlijk uit. Kunnen jullie weer even vooruit wat limonade betreft. Hier is de vlier op eigen erf rijp maar op mijn vaste stekkie in het wandelgebied zijn de bessen nog maar net donkerrood, tja ik wil ze zwart :) de eerste lading vlierbessenjam-van-eigen-erf zit in de potten de tweede lading moet nog even wachten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk! Dat is nog eens een heerlijke hoeveelheid! Lekker hoor

    BeantwoordenVerwijderen