zondag 27 maart 2016

Savings rate: Eerste kwartaal 2016

De eerste drie maanden van 2016 kunnen we financieel al weer afsluiten en dat betekend dat de savings rate ook bekend is. Maarten heeft in januari en februari geen inkomen gehad en dat betekend dat we het met mijn inkomen hebben moeten doen, gelukkig kan dat! Het gevolg is natuurlijk wel dat de savings rate een flink stuk lager is dan met twee inkomens, maar de komende paar maanden maken dat weer een beetje goed. Uiteindelijk gaan we dit jaar veel minder verdienen dan vorig jaar omdat ik flink wat minder inkomen ga hebben tijdens mijn elternzeit, maar daartegenover staat dat ik de eerste 22 maanden lekker thuis ben bij mijn kindje. En dat is veel waard!

Nog even voor de duidelijkheid: Sparen is voor mij alles wat ik opzij kan zetten na onze vaste lasten. Ik reken onze standaard aflossingen op de hypotheek niet mee als sparen, en ook onze reserveringen voor verwachtte kosten reken ik niet mee. In de reserveringen zit bijvoorbeeld ook een potje voor huisonderhoud, dit beschouw ik als een vaste last. Alle extra aflossingen op de hypotheek beschouw ik als wel als sparen evenals het sparen voor woningverbeteringen.



Januari
Savings rate : 19%
Inkomen totaal: € 1.604,-
Totaal Sparen: € 305,-

Februari
Savings rate : 28%
Inkomen totaal: € 1.707,-
Totaal Sparen: € 490,-

Maart
Savings rate : 54%
Inkomen totaal: € 3.167,-
Totaal Sparen: € 1.710,-



Totaal gespaard in periode januari t/m maart
€ 1.030,- Sparen extra aflossing
€   915,- Sparen buffer
€   260,- Beleggingen
€   300,- Woningverbeteringen
€ 2.505,-  

Vanwege mijn elternzeit laat ik mijn overuren uitbetalen, hierdoor is mijn inkomen van februari en maart (en straks april) extra hoog. Maarten werkt tegenwoordig op contract slechts 32 uur en daardoor is zijn inkomen wat lager. Zijn werkgever heeft weinig werk in de winter en dat betekend dat hij in de zomermaanden overuren draait en 's winters extra tijd thuis heeft, dat is fijn want daardoor kan hij meer tijd met mij en ons kind doorbrengen straks.

De spaarprioriteiten zijn ook een beetje anders dit jaar. Met stip op 1 staat natuurlijk het sparen voor de extra hypotheekaflossing van 2017, dit moet € 5.000,- zijn. De buffer hebben wij vorig jaar over de magische € 10.000,- gekregen en daar wil ik graag aan blijven bijdragen. Wat betreft de woningverbeteringen, het potje heeft nog een redelijk bedrag erin zitten en voorlopig staat dit op een wat lager pitje. We hebben nu eenmaal niet veel tijd over dit jaar, dus we sparen wat minder en kijken of wij volgend jaar toe komen aan grotere klussen. Beleggingen, ik beleg een klein bedrag in EFT's. In het begin van dit jaar wat meer omdat de beurs er zo gunstig voor stond (wat betreft aankopen).

Al met al ben ik niet ontevreden, ik ben heel erg blij dat Maarten weer inkomen heeft en dat er een paar vette maanden aan zitten te komen zodat wij alle potjes goed op orde kunnen krijgen. Ik merk dat het nog wel even wat omschakelen vergt om van 'geld-rijk' naar 'tijd-rijk' om te denken.

7 opmerkingen:

  1. Krijgen de reageerders van gisteren nog commentaar van je over je voornemen om ongeassisteerd te bevallen. In Amsterdam is trouwens een "Geboortehotel" gevestigd waar vrouwen geheel op hun eigen wijze kunnen bevallen, opgericht door Beatrijs Smulders die zich in Nederland heel erg inzet voor thuisbevallingen, omdat sommige vrouwen dit niet aandurven is er dit alternatief ontstaan. Je kunt er maximaal drie dagen verblijven vergoed door de zorgverzekering. Allen eten is voor eigen kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een aantal mensen beantwoord maar ik ga niet meer dan 60 reacties behandelen. Ik heb alle reacties gelezen en ik waardeer het dat mensen de moeite nemen om te reageren, wellicht kom ik er later nog een keer op terug in een blogje.

      Verwijderen
    2. Tussendoor even een heel ander onderwerp. Ik bekeek zojuist de site van Ikea online en daarop werd een waarschuwing gegeven voor bepaalde lampen van hun, deze waren niet veilig ivm stroomstoten.Ik herinnerde mij dat jij in 1 van je laatste blogs schreef dat je bij hun lampen had gekocht. Misschien goed om even op de site van hun te controleren of jij de desbetreffende lampen niet heb gekocht.

      Verwijderen
    3. Bedankt voor de tip, ik heb het even nagekeken en het ging om een ander type (gelukkig :))

      Verwijderen
  2. Die omschakeling naar tijd-rijk komt vanzelf meer op gang als je geniet van jullie baby. Ik ben me altijd heel bewust geweest van het ouderschap en stak veel tijd in samen dingen doen, spelen, "mooie herinneringen voor later maken" noemde ik het. Vroeger werd ik daar nog wel eens om uitgelachen, of zelfs bekritiseerd. Ik verloor zes jaar geleden een kind, op puberleeftijd...ik ben zooo blij dat ik zoveel herinneringen heb, veel tijd samen doorbracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik mij goed voorstellen! Ik denk ook dat tijd veel waardevoller is dan geld, vandaar ook onze keus.

      Soms knaagt het echter 'sparen we wel genoeg? Is onze buffer groot genoeg?' Dat is waarschijnlijk ook het resultaat van jarenlang de focus leggen op het creëren van een stabiele financiële basis. Ergens moet je beslissen dat genoeg genoeg is, echte financiële veiligheid is toch een illusie.

      Verwijderen
  3. Wat jullie vast gaat schelen is dat jullie al zoveel hebben geinvesteerd in huis en tuin, qua duurzaamheid

    BeantwoordenVerwijderen