dinsdag 27 september 2016

Nog steeds in de keuken bezig!

Inmiddels ben ik al sinds vrijdag bezig in de keuken en het einde lijkt in zicht te komen. Niet dat ik zo langzaam ben maar we hebben nu eenmaal een grote keuken. Onze keuken heeft veel kastjes en ik heb aan twee muren (tegenover elkaar) een aanrechtblad met kastjes. Aan de ene kant zit de gootsteen en de koelkast en aan de andere kant de kookplaat en de oven. In het midden van de kamer staat een eettafel met stoelen,  het is dus een echte woon-keuken. Maar dat grote is natuurlijk een nadeel bij grondig schoonmaken want ja, er is meer schoon te maken. En we hebben natuurlijk ook nog een baby, regelmatig moet ik even stoppen om Vera te verschonen, voeden en aandacht te geven. Logisch natuurlijk.

Wat een werk

Ik heb ongeveer 80% van de keuken gedaan. Dus alle kastjes en lades leeggehaald, grondig schoongemaakt en de (ook schoongemaakte) spullen weer in de kast. Wij hebben besloten de kieren van de kastjes te kitten, dat lijkt te helpen. In de ge-kitte kastjes zie ik geen beestjes meer. Alle plankjes had ik ook uit de kastjes gehaald en schoongemaakt. Omdat ik het zonde vind om al het eten weg te gooien heb ik het als volgt gedaan.

 1. Visuele inspectie van verpakking, als iets er aangetast uit ziet gaat het weg.
2. Van plastic verpakkingen noten en zaden die open waren (met elastiek) maar er goed uitzagen heb ik de inhoud in de oven verhit op 100 graden. Na afkoelen in potten gedaan. Dit deed ik ook met de havermout. Mocht er toch een insect inzitten zou dit ze doden, in welk levensstadium dan ook.
3. Plastic verpakkingen die nog dicht waren heb ik onder water gehouden, geen belletjes = dicht.
4. Omdat veel (zeg 75%) dichte verpakkingen belletjes gaven maar er goed uitzagen heb ik die per 4 of 6 in een zip-lock zak gedaan. Daaromheen nog een zip-lock zak. Deze zet ik apart van mijn voorraad weg en hou ik in de gaten.  Als er na een maand (of 2) nog geen beestjes inzitten ga ik er van uit dat ze schoon zijn. Als ik een beestjes in een zak zie gaat hij in de vuilnis.

 Zo hoop ik te voorkomen dat ik alles weg moet gooien, want ik had/heb best veel op voorraad (zeg kilo's droge linzen en bonen e.d.). Gelukkig had ik heel veel al in potten, dus daarover maak ik mij geen zorgen.  Nu heb ik nog 4 kastjes te doen. Drie daarvan zijn al helemaal leeg en schoon, die moeten alleen gekit en weer ingeruimd. De vierde moet nog helemaal, dat is mijn kruidenkastje. Maar daar heb ik nog nooit een beestje gezien en qua inhoud is het goed te overzien. Hopelijk heb ik vanaf donderdag weer een nette keuken. Dat zou fijn zijn!

7 opmerkingen:

  1. Weet je al wat voor beestjes het zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad wat een klus. Heb het zelf eens gehad met een kindje dat kwam spelen en waarvan de moeder me de volgende dag belde dat ze luizen bij het kindje had geconstateerd. Bij mijn eigen kind zag ik niets en zij heeft ze ook niet gekregen maar ik heb uit voorzorg ook alles waar dat kindje in huis geweest was afgenomen, gestoft, gewassen en gestofzuigd. Leef met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreselijk he? Ik hou mijzelf maar voor dat ik straks een hele schone en opgeruimde keuken heb :)

      Verwijderen
  3. Ik heb een deel van mijn voorraad in plastic watertonnen zitten. Van die tonnen die je soms ook gebruikt bij het zeilen om je spullen watervrij te bewaren. Sterkte met die laatste loodjes!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig! Als het klaar is dan ben je blij dat je het gedaan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen